Obwodnica Pragi. Jest przetarg na projekt
Od ponad 20 lat mieszkańcy wschodniej części Warszawy czekają na swoją trasę. Obwodnica Pragi, będąca częścią obwodnicy śródmiejskiej, jest projektem obiecanym jeszcze w 2004 roku. Jednak do tego momentu inwestycja stała w martwym punkcie. Wielokrotnie była też elementem obietnic wyborczych: samorządowych jak i parlamentarnych. Dzisiaj, 27 czerwca, rozpisano oficjalnie przetarg na prace projektowe. Na ich podstawie będzie można później rozpocząć faktyczne prace budowlane.
Ogłoszony przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta (SZRM) konkurs dotyczy odcinka od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej, z wyłączeniem tunelu drogowego pod samym rondem. Warto wspomnieć, że budowa jest podzielona na trzy etapy:
- etap I: od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej, z wyłączeniem tunelu drogowego pod rondem Wiatraczna;
- etap II: od ul. Radzymińskiej do ronda Żaba;
- etap III: budowa tunelu pod rondem Wiatraczna.

Przetarg dotyczy właśnie I etapu - bez tunelu. W przypadku etapu II podpisana została umowa na opracowanie wielowariantowej koncepcji programowej. Dopiero wtedy SZRM będzie mógł wystąpić o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Etap I jest na tyle zaawansowany, że mowa już o przetargu na dokumentację budowlaną.
Na dwa pierwsze etapy zarezerwowano już środki w Wieloletniej Prognozie Finansowej. W przypadku etapu I jest to ponad 5,6 mln zł do 2028 roku, z kolei etapu II to obecnie 2 mln zł do 2026 roku. Należy dodać, że są to kwoty na prace projektowe, nie samą budowę. Te koszty będą znane naturalnie po opracowaniu dokumentacji.
Wracając do obecnego przetargu, firmy mają czas do 5 sierpnia na składanie swoich ofert. Z kolei od momentu podpisania umowy zwycięska spółka będzie musiała przygotować projekt i całą dokumentację wraz z decyzjami administracyjnymi w ciągu trzech lat. Oznacza to, że sama budowa rozpocznie się nie wcześniej niż w 2029 roku.
Niezbyt bolesny rozwód
Umowa z dotychczasowym projektantem odcinka od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej została rozwiązana za porozumieniem stron. Nowy projektant będzie kontynuował prace nad dokumentacją z uwzględnieniem aktualnych wytycznych. Przygotuje także koncepcję tunelu, który ma powstać w ramach III etapu inwestycji.
Ustalenia z tej koncepcji wraz z rozwiązaniami projektowymi budowy III linii metra oraz koncepcją rejonu ronda Wiatraczna będą stanowić punkt wyjścia do dalszych prac nad projektem budowlanym obwodnicy śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej.
W pracach tych wykorzystane zostaną dotychczasowe opracowania projektowe oraz wydana już decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zostanie przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Napisz komentarz
Komentarze