Niedostępna infrastruktura Trasy Łazienkowskiej
Na Trasie Łazienkowskiej, która jest reprezentacyjną arterią stolicy, brakuje podstawowych rozwiązań, mających na celu poprawę dostępności. Niektóre przystanki autobusowe, między innymi Wiejska 02, uniemożliwiają rodzicom z wózkami, osobami z niepełnosprawnościami i seniorom korzystanie z tej przestrzeni. Tej sytuacji przygląda się radna Marta Szczepańska z „Miasto Jest Nasze”.
- Jak analizuje się tę tkankę dla pieszych, to można wyciągnąć wniosek, że infrastruktura jest słabo dostępna. Na schodach brakuje podjazdów dla wózków czy rowerów. Trasa przejazdu rowerów i pieszych na tych miejscach, gdzie przejścia dla pieszych mocno się krzyżują i mieszkańcy zgłaszają, że nie czują się komfortowo, bywając tam regularnie. Często zdarzają się sytuacje, w których ktoś prawie rozjeżdża pieszych rowerem - wyjaśnia nam Marta Szczepańska z klubu „Miasto Jest Nasze”. - Na Moście Łazienkowskim nikt nie pomyślał o poprawie dostępności, a na tej trasie znajdują się ważne przystanki autobusowe, prowadzące na dworzec czy na lotnisko - dodaje radna.
Przestrzeń miejska powinna być dostępna dla każdego, a szczególnie dla osób z niepełnosprawnościami, rodzicami z wózkami i seniorów. Postanowiliśmy dowiedzieć się, czy na Trasie Łazienkowskiej jest planowany montaż wind lub kładek. Obecnie trasa jest remontowana, więc mieliśmy nadzieję, że miasto zadba o poprawę dostępności tej przestrzeni. Na pytanie w tej sprawie otrzymaliśmy odpowiedź od Zarządu dróg Miejskich.
- Instalacji wind nie było w zakresie inwestycji realizowanej przez ówczesny ZMID (teraz SZRM), ale jest na nie rezerwa celowa. Ten sam cel spełniają jednak w tej chwili pochylnie - komentuje Maciej Dziubiński, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich.
.png)
Jak poprawić dostępność?
Radna Marta Szczepańska w odpowiedzi na głosy mieszkańców, wystosuje interpelację w sprawie poprawienia dostępności infrastruktury pieszych i rowerzystów na Trasie Łazienkowskiej. W Warszawie wiele miejsc dostosowało przestrzeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, jednak na mapie stolicy wciąż znajdują się takie miejsca, w których brakuje rozwiązań ułatwiającym przemieszczanie się tym, którzy takich udogodnień potrzebują.
Miejscem, w którym udało się poprawić dostępność, jest plac na Rozdrożu. Wykonawca zainstalował nowe windy, które pozwolą na sprawne poruszanie się między wiaduktem a przystankami. Odnowione zostały również prowadzące tam schody. Natomiast przystanki zostały przebudowane, poszerzone i wyposażone w dodatkowe miejsca do siedzenia. Pojawiła się tam też dodatkowa zieleń.
W ramach inwestycji powstały również dwa dodatkowe przejścia naziemne. Jedno po zachodniej stronie Alej Ujazdowskich, a drugie w osi alei Wyzwolenia. Zastąpiły one zlikwidowane przejście podziemne. W okolicy placu poszerzono też ścieżki rowerowe, a nowa droga dla rowerów powstała w rejonie ulicy Koszykowej. Taka inwestycja kosztowała 26,4 mln złotych, więc miejmy nadzieję, że podobny projekt uda się zrealizować na Trasie Łazienkowskiej.
Napisz komentarz
Komentarze