Reklama
ReklamaBanner

Jak czysto jest w warszawskim metrze? Spółka odpowiada na wywiad z maszynistą

Kwestia osób w kryzysie bezdomności, pomieszkujących na stacjach warszawskiego metra lub w samych pociągach, cały czas budzi kontrowersje. Dyrekcja Metra Warszawskiego w reakcji na naszą rozmowę z maszynistą, odpowiada. Odcina się od rozmówcy i publikuje dokładny harmonogram działań, jakie są podejmowane, aby zachować czystość taborów. Wśród nich jest mycie tapicerki dwa razy w roku.
Stacja Techniczno-Postojowa metra na M1.
Stacja Techniczno-Postojowa metra na M1.

Autor: Maciej Gillert / Raport Warszawski

Kwestia osób w kryzysie bezdomności, pomieszkujących na stacjach warszawskiego metra lub w samych pociągach, cały czas budzi kontrowersje. Za sprawą opublikowanego przez nas artykułu, rozgorzała dyskusja m. in. na temat czystości stołecznej komunikacji miejskiej — nie tylko pociągów metra. Wśród licznych wiadomości do redakcji, wysyłanych przez kierowców, motorniczych czy maszynistów, znalazła się również odpowiedź dyrekcji Metra Warszawskiego.

- W żaden sposób nie identyfikujemy się w przytoczoną wypowiedzią: „Bydło opuści salony”. To sformułowanie jest co najmniej bulwersujące i niezgodne z misją firmy, co udowadniane jest codziennie przez niemal 3000 pracowników Spółki, którzy dokładają starań by świadczyć usługi na najwyższym poziomie.  Tysiące Warszawiaków korzysta z podziemnej kolei, w tym również nasi pracownicy i ich rodziny. Poziom usług, także czystość, jest wysoko oceniany przez użytkowników i jest więc oczywiste, że Pasażerowie są po prostu dla nas bardzo ważni - tłumaczy Anna Bartoń, rzecznik prasowa Metra Warszawskiego. 

Rzeczniczka tłumaczy, że od 2001 roku prowadzone jest badanie opinii pasażerów. Według ostatniego aż 96 proc. pasażerów jest zadowolonych z usług Metra Warszawskiego. Otrzymaliśmy również dokładny harmonogram czyszczenia wagonów. W tym miejscu warto przypomnieć, że jeszcze kilka tygodni temu, to, w jaki sposób utrzymywane są w czystości tabory, było informacją tajną. Wszystko zaczęło się ponad rok temu, kiedy to Alina Czyżewska, aktorka i miejska aktywistka, próbowała ustalić, jak często Metro Warszawskie czyści tapicerkę w wagonach. Dane miały być opublikowane w ramach dostępu do informacji publicznej. Spółka jednak odmówiła. 

Potrzeba było dwóch wyroków sądu oraz interwencji dziennikarzy "Stołecznej", aby warszawiacy uzyskali w końcu odpowiedź. Po publikacji naszego materiału, w którym przeprowadziliśmy rozmowę z jednym z maszynistów metra, władze spółki wysłały nam dokładny harmonogram prac wraz z ich częstotliwością.

Jak często czyszczone jest metro? 

Po pierwsze:

w ramach zjazdu metra na Stację Techniczno-Postojową Kabaty lub w tory odstawcze linii metra przystosowane do sprzątania, wykonywane jest:

  • sprawdzenie czystości wszystkich siedzeń;
  • ręczne czyszczenie zabrudzeń i sprzątanie odpadków.

Te prace są wykonywane co najmniej raz dziennie.

Po drugie:

w ramach planowanych przeglądów i napraw pojazdu metra oraz bieżących czynności utrzymaniowych wykonywane jest:

  • sprawdzenie czystości wszystkich siedzeń;
  • ręczne czyszczenie zabrudzeń i sprzątanie odpadków;
  • odkurzanie tapicerki siedzeń.

Metro przekazuje, że tego typu prace są wykonywane co najmniej dwa razy w tygodniu.

Po trzecie:

w ramach umowy na czyszczenie i dezynfekcję pokryć tapicerskich wykonywane jest pranie maszynowe i dezynfekcja pokryć tapicerskich siedzisk. Szkopuł w tym, że robione jest to dwa razy w roku:

  • I cykl w miesiącach kwiecień-czerwiec;
  • II cykl w miesiącach wrzesień-listopad.
Po czwarte:

w ramach umowy na dezynsekcję wagonów metra wykonywane jest czyszczenie siedzeń pasażerskich cztery razy w roku:

  • w styczniu;
  • lutym;
  • sierpniu;
  • grudniu.

Dodatkowo fotele oraz przedział pasażerski są myte również interwencyjnie po każdym zgłoszeniu maszynisty, że jest taka potrzeba.

Jak warszawiacy oceniają metro?

W odpowiedzi przytoczone zostały także wyniki ankiety, jaką przeprowadzono w dniach 12 – 18 czerwca 2019 r., na wszystkich stacjach linii M1 oraz M2. Jej wyniki mówią, że aż 96 proc. ankietowanych jest zadowolonych z jakości stołecznego metra. Z kolei 91 proc. uważa, że metro jest bezpieczne.

Wśród zagadnień poruszanych w badaniu znalazła się ocena różnych aspektów związanych z funkcjonowaniem i kursowaniem metra. Ocenie poddano: częstotliwość kursowania, elementy związane z obsługą pasażerów, bezpieczeństwo, obiekty użyteczności publicznej na stacjach, zmiany i udogodnienia.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Maria 28.11.2024 10:35
Metro jest najlepiej zarządzaną firmą w stolicy. A czystość oceniam na - 5.

J 28.11.2024 00:15
Sondaż z 2019 roku? Serio powołują się na sondaż sprzed 5 lat? Przed m.in. pandemią?

Xyz 27.11.2024 20:08
Przede wszystkim powinni zmienić obecna tapicerkę na dermę, ktorą łatwiej umyć.

Jola 27.11.2024 18:39
Uważam, że Metro jest tak bardzo uczęszczaną formą transportu, że czystość przy takiej liczbie pasażerów powinna być częstsza i intensywniejsza zamiast czyścić codziennie korytarze lepiej by było żeby ludzie jeździli w czystych wagonach i siedzieli na czystych fotelach.

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama