Reklama

Jest przetarg na przebudowę Placu Hallera. Mieszkańcy Pragi czekali na to 11 lat

11 lat mieszkańcy Pragi Północ czekali na ten dzień. Zarząd Dróg Miejskich, po latach opóźnień, w końcu ogłosił przetarg w związku z przebudową Placu Hallera. Urzędnicy obiecują, że projekt zostanie zrealizowany do 2027 roku.
Jest przetarg na przebudowę Placu Hallera. Mieszkańcy Pragi czekali na to 11 lat
Ogłoszenie przetargu na dokumentację było kilkukrotnie przekładane

Autor: ZDM Warszawa

ZDM (w końcu) ogłosił przetarg

Warszawski ZDM, po latach opóźnień, w końcu ogłosił otwarcie przetargu w związku z przebudową placu Hallera. Wcześniej urzędnicy obiecali, że przetarg na dokumentację projektową ruszy pod koniec 2024 roku, tak się jednak nie stało. Tym razem padła nowa obietnica — rozpoczęcie prac budowlanych będzie możliwe najwcześniej w 2027 roku. Zmiany, jakie wprowadzi przebudowa, pozwoli placu ponownie stać się sercem osiedla Praga II, czyli „praskiego MDM”.

Projekt zakłada m.in. remont nawierzchni chodników i jezdni oraz nasadzenia nowej zieleni. Przeniesiona ma zostać także pętla autobusowa na pobliską ul. Jagiellońską. Natomiast stojący tam budynek ekspedycji MZA stanie się pawilonem usługowo-rozrywkowo-wypoczynkowym.

- Zaprojektujemy przebudowę serca „praskiego MDM”, by znów stał się tętniącym życiem centralnym punktem osiedla Praga II – zgodnie z wizją jego twórców Jerzego Gieysztora i Jerzego Kumelowskiego. Chcemy, aby plac gen. Józefa Hallera był bezpieczny, wygodny i pełen zieleni. Właśnie ruszył przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Na oferty czekamy do końca marca tego roku — informuje Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM-u.

ZDM ma ambitne plany przebudowy placu Hallera. Nie chodzi tylko o wymianę starej nawierzchni czy posadzenie większej liczby drzew. Po pierwsze pętla autobusowa, zajmująca dużą część placu, zostanie przeniesiona na ul. Jagiellońską, w rejon Ronda Starzyńskiego. Skrzyżowanie z Jagiellońską zostanie w pełni przebudowane. Po drugi odwrócony zostanie kierunek ruchu na placu, co zdaniem ZDM-u ma upłynnić przejazd przez skrzyżowanie. Wraz z nową ścieżką dla rowerów, na placu pojawi się wiele nowych elementów małej architektury.

Na realizację czekano 11 lat

Przebudowa placu Hallera opiera się na koncepcji, przygotowywanej przez miasto przy współudziale mieszkańców, jeszcze w 2016 roku. Wcześniej miasto dało sobie termin na rozpoczęcie prac do 2018 roku. Mówiono wówczas, że przebudowa może potrwać nawet cztery lata — minęło już dziewięć. Problemów było wiele: brak koordynacji między jednostkami miejskimi, pandemia Covid-19, brak środków. W końcu pieczę nad inwestycją przejął w pełni ZDM.

W 2024 roku planował on ogłoszenie przetargu na dokumentację projektową, jednak termin ten został przesunięty. W styczniu 2025 roku wiceprezydent Warszawy Tomasz Mencina, poinformował, że przetarg zostanie ogłoszony niezwłocznie, gdy będzie to możliwe.

ZDM obiecuje, że projekt powstanie w 2027 roku, a więc 11 lat po przeprowadzonych w tej sprawie konsultacjach społecznych, które mają być podstawą do jego stworzenia. Później przyjdzie czas na wdrażanie tej koncepcji w życie. Na szybką realizację tego przedsięwzięcia nadzieję mają władze Pragi-Północ. 

Zabytkowa przestrzeń na prawym brzegu

Plac Hallera to centralne miejsce osiedla Praga II z lat 50., układu urbanistycznego wpisanego do rejestru zabytków. Dziś wciąż przyciąga mieszkańców dzięki lokalnym sklepom, usługom, zieleni i fontannie. Niestety, jego nawierzchnia jest w złym stanie. Na niektórych przejściach dla pieszych należy poprawić bezpieczeństwo – parkujące auta ograniczają widoczność, a kierowcy rozwijają zbyt dużą prędkość. Mieszkańcy zwracali na te problemy uwagę podczas konsultacji społecznych, które zostały przeprowadzone w 2016 roku w ramach projektu „Warszawskie Centra Lokalne” i stanowiły bazę do wypracowania pomysłów na przyszły wygląd placu.

W związku z zabytkowym charakterem placu przebudowa musi przebiegać zgodnie z zaleceniami konserwatorskimi. Zachowany zostanie kształt fontanny zlokalizowanej w centrum placu. Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków dopuścił jedynie zmiany o charakterze odtworzeniowym w stosunku do jej stanu historycznego. Nie zezwolił także na zwężenia jezdni, aby nie naruszać pierwotnej kompozycji placu.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama