Krystyna drąży ostatni tunel
Od wczoraj, od godz. 22 zamknięty jest prawy pas ul. Górczewskiej, w kierunku Woli. Winowajczynią tych drogowych utrudnień jest znana warszawiakom tarcza TBM Krystyna, która po raz ostatni przebija się do komory demontażowej, kilkaset metrów przed stacją M2 Bemowo. Swoją podróż zaczęła miesiące temu od stacji Lazurowa, powoli drążąc w kierunku torów odstawczych stacji na Bemowie.
- Dzisiaj Krystyna powinna przebić się przez ostatnią ścianę szczelinową. To oznacza, że na drugiej linii metra wykonane zostaną już wszystkie tunele — mówi Bartosz Sawicki, rzecznik prasowy Gülermak.
Utrudnienia drogowe związane z pracą tarczy zostaną zakończone w czwartek 22 maja ok. godz. 6 rano. Kierowcy jeszcze przez niecały dzień muszą ograniczyć się do jazdy po częściowo zamkniętej jezdni.
Krystyna docierając do szybu demontażowego, spotka się z czekającą na nią od kwietnia drugą tarczą, Anną. Następnie obie zaczną być rozkręcane i wyciągane na powierzchnie.
- Aby oszczędzić kierowcom zamknięcia ul. Górczewskiej na kilka tygodni, zdecydowaliśmy się na demontaż obu tarcz jeszcze pod ziemią. Maszyny będą rozkręcane i wyciągane na powierzchnie we fragmentach za pomocą dźwigu wielkogabarytowego. Oczywiście koniecznym będzie krótkie zamknięcie drogi — dodaje Sawicki.
Gülermak ma jeszcze sporo pracy
Chociaż Krystyna i Anna do czwartku wykonają swoje zadanie w pełni, nie oznacza to końca prac nad ostatnimi odcinkami M2. Chociaż drążenie tuneli jest najbardziej spektakularnym etapem, nadal na wykonawcę czeka mnóstwo pracy. Przede wszystkim jest to wykonanie konstrukcji peronów, torowiska i instalacji.
- Ogrom czasu i środków zajmie montaż okablowania i elektroniki, zarówno na stacjach jak i w tunelach. Na każdy peron przypada ok. 300-400 kilometrów instalacji: światłowodów, systemu sterowania ruchem, etc. W przypadku wszystkich trzech stacji mówimy o ponad półtora tysiąca km okablowania — wylicza rzecznik.
Tym wykonawca zajmie się jeszcze w najbliższych miesiącach. W 2026 roku przyjdzie czas na architekturę i wykonanie docelowego wyglądu wszystkich trzech stacji.
Gülermak zgodnie z kontraktem na finalizację prac nad M2 ma czas do 8 listopada 2026 roku, wliczając w to nie tylko stacje, ale i STP Karolin. Same stacje pasażerskie powinny być skończone jeszcze w wakacje następnego roku. To oznacza, że nawet mimo konieczności odbioru technicznego każdego peronu, mieszkańcy Bemowa i okolicznych miejscowości skorzystają z metra jeszcze w 2026 roku.

Bemowski odcinek linii M2
Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą – etap IV” stanowi operację o znaczeniu strategicznym w ramach programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Na Bemowie powstaje ostatni fragment drugiej linii metra w Warszawie.
Do użytku zostaną oddane trzy stacje:
- C3 Lazurowa przy skrzyżowaniu ul. Górczewskiej i Lazurowej;
- C2 Chrzanów przy skrzyżowaniu Rayskiego i Szeligowskiej;
- C1 Karolin.
Za stacją C1 będą podziemne tory do budowanej stacji techniczno-postojowej. Powstała infrastruktura zapewni możliwość kompleksowej obsługi pociągów kursujących na drugiej linii metra.
Napisz komentarz
Komentarze