Reklama

Remont Mostu Poniatowskiego się przeciąga. Radna: „Prowadzony jest chaotycznie”

Most Poniatowskiego będzie remontowany jeszcze rok. Na tempo prac skarżą się mieszkańcy. Interweniuje radna, ale miasto ma złe wiadomości. - Niestety, ze względu na stan techniczny obiektu, konieczne jest bieżące opracowywanie nowych rozwiązań projektowych - odpowiada Tomasz Mencina, wiceprezydent Warszawy.
Most Poniatowskiego
Remont Mostu Poniatowskiego się przeciąga

Autor: Miłosz Piotrowski / Raport Warszawski

Most Poniatowskiego, a de facto wiadukt ciągnący się od Muzeum Narodowego w stronę Wisły, od miesięcy pozostaje w permanentnym remoncie. Nie chodzi o samą nawierzchnię, a o konstrukcję zabytkowej przeprawy. 

- Z obserwacji mojej i mieszkańców wynika, że remont jest prowadzony chaotycznie: co chwila zabierane są nowe miejsca postojowe – dzisiaj zamknięte są kolejne cztery, natomiast żadne nie są oddawane do użytku. Pod mostem na odcinki Solec-Wioślarska od kilku miesięcy nic się nie dzieje – pisze radna Joanna Staniszkis (KO). 

Dodaje, że prace trwają w sumie od dwóch lat. Pyta o nadzór nad remontem, o harmonogram oraz o pustki na placu budowy.

Remont Mostu Poniatowskiego potrwa jeszcze rok

Problemem, jak się okazuje, jest zabytkowy charakter mostu. Przeprawa z 1904 roku nadzorowana jest przez Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Każda, nawet najmniejsza zmiana, potrzebuje odpowiedniego zezwolenia. Obecnie koszt remontu to ok. 78 mln zł. 

- Niestety, ze względu na stan techniczny obiektu, konieczne jest bieżące opracowywanie nowych rozwiązań projektowych, które następnie muszą zostać zatwierdzone przez Konserwatora Zabytków oraz Instytut Budowy Dróg i Mostów – tłumaczy Tomasz Mencina, wiceprezydent Warszawy, w odpowiedzi na pytania radnej. 

Następnie tłumaczy, że prace trzeba wykonywać fragment po fragmencie, ze względu na brak możliwości zamknięcia mostu – co doprowadziłoby do paraliżu komunikacyjnego. Jedno jest pewne, prace były konieczne, bo most był w złym stanie. Mencina tłumaczy, że ciągnący się remont pozwoli na „zapewnienie trwałości i bezpieczeństwa obiektu na długie lata”. 

- Działania etapowe, przy utrzymaniu ruchu pod obiektem, choć niewątpliwie wpływające na dłuższy czas realizacji inwestycji, są kompromisem pomiędzy koniecznością utrzymania funkcjonowania mostu a zaspokojeniem potrzeb mieszkańców – tłumaczy Mencina. 

Kiedy remont się zakończy? Odpowiedź jest dość zawiła. Wiceprezydent podaje, że realizowane są trzy zadania: 

  • wymiana dylatacji na jezdni północnej
  • odnowa powłok antykorozyjnych
  • roboty betonowe i kamienne. 

Pierwsze zadanie zostało zakończone. Kolejne jest gotowe w około 75 proc. Najwięcej pracy jest jednak przy robotach betonowych i kamiennych. Tam trzeba najpierw wyczyścić powierzchnię, a dopiero potem instalować zabezpieczenia. Rusza też remont zabytkowych wieżyc. 

Co będzie się działo w kolejnych miesiącach? Zapowiedziano m.in. prace związane z odwodnieniem drogi oraz remont przejścia podziemnego „Forum”. Niestety, wiadomo już, że prace przeciągnął się co najmniej do sierpnia 2026 roku. W kolejne wakacje Tramwaje Warszawskie będą remontować torowisko, a tym czasie drogowcy chcą wymienić dylatację na jezdni południowej.

Wspomniane prace to alternatywa wobec kosztownego remontu całej przeprawy. W 2019 roku miasto sondowało możliwość przeprowadzenia generalnego remontu Mostu Poniatowskiego. Wtedy myślano m.in. o wytyczeniu trasy rowerowej oraz kompleksowej wymianie nawierzchni. Szacowano, że prace pochłoną ponad 400 mln zł. Miasto nie zarzuciło pomysłu generalnego remontu. Obecny pomysł to połączenie go z remontem linii średnicowej. Ten jednak ruszy nie szybciej niż w 2031 roku. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama