Reklama

Remont linii średnicowej pochłonie 10 mld zł. Węzeł przesiadkowy na Ochocie, tunele i miejsce na wieżowce. A kiedy początek prac?

Nowe informacje w sprawie remontu linii średnicowej. Wiceminister Malepszak podał, że powstanie węzeł przesiadkowy na Ochocie i miejsce pod przyszłe wieżowce w centrum. Prace na tym odcinku ruszą „po 2030 roku”.
remont linii średnicowej
Remont linii średnicowej

Autor: mat. pras.

Kolejne ekipy rządowe przenoszą temat przebudowy linii średnicowej na dalsze lata. Najpierw miała się zacząć w 2018 roku, potem w 2026, teraz mowa o 2031. Posłowie Michał Moskal i Andrzej Adamczyk (PiS) zapytali ministerstwo infrastruktury o konkretne, nowe terminy.

W odpowiedzi wiceminister Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej, stwierdza, że dokumentację projektową – odziedziczoną po poprzednikach – trzeba było przygotować niemalże od nowa. To wpłynęło na przesunięcie prac.

Węzeł przesiadkowy na Ochocie i zabudowa nad „średnicą”

W ramach dopracowania dokumentacji zdecydowano się na stworzenie węzła przesiadkowego w rejonie przystanków kolejowych Warszawa Ochota, WKD Ochota, Warszawa Główna oraz planowanej stacji czwartej linii metra – w okolicy ul. Towarowej.

Wiadomo również, że „średnica” zostanie przykryta „płytą transferową” od PKP Warszawa Ochota do ul. Żelaznej. Z kolei dalej na wschód – w stronę Warszawy Centralnej – pojawi się płyta stropowa, co „umożliwi w przyszłości zabudowę linii średnicowej obiektami kubaturowymi”.

remont linii średnicowej
remont dworca Zachodniego / fot. Maciej Gillert.

Wśród kolejnych, dodatkowych zadań, wiceminister wymienił:

  • modernizację wiaduktu ul. Emilii Plater
  • uszczelnienie stropu i dylatacji na stacji Warszawa Centralna
  • uwzględnienie planowanej przebudowy stacji WKD Śródmieście
  • dostosowanie „średnicy” do funkcji schronu. 

Remonty na Pradze: dwa tunele i trzy wiadukty 

W odpowiedzi czytamy, że prace podzielono na dwa etapy: IIa i IIb. Pierwszy z nich obejmuje odcinek od stacji Warszawa Wschodnia do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Jego realizacja planowana jest w latach 2026-2030, natomiast w połowie tego roku planowane jest rozpisanie przetargu na wykonawcę. Zakładany koszt prac to 4,48 mld zł. 

  • W ramach tych prac od nowa zbudowane zostaną wiadukty nad ul. Siwca, Targową i Zamoyskiego.
  • Powstanie tunel pieszo-rowerowy w ciągu ul. Chodakowskiej.
  • Poza tym przystanek Warszawa Stadion zostanie powiększony o dodatkowy peron i połączony bezpośrednim wejściem ze stacją metra Stadion Narodowy. 

Spore zmiany czekają samą stację Warszawa Wschodnia. Pojawią się nowe perony, windy i schody ruchome, a także nowe przejścia podziemne – w miejscu istniejących. Przebudowane zostaną także dworce oraz zaplecze techniczno-socjalne i magazyny. 

  • Powstanie również tunel drogowy w ciągu ul. Tysiąclecia, który zrealizuje wspólnie PKP i m.st. Warszawa.
  • Kolejarze informują również o drugim tunelu łączącym budynki przy ul. Chodakowskiej 50 z Trasą Świętokrzyską. 

Kiedy remont „Średnicy” w Śródmieściu i na Ochocie?

Drugi etap prac ma rozpocząć się „po 2030 roku”. Jego orientacyjny koszt to 5 mld zł, co oznacza, że łącznie na przebudowę linii średnicowej kolejarze wydadzą niemal dziesięć miliardów. 

- Konieczność przesunięcia terminu rozpoczęcia realizacji odcinka od stacji Warszawa Zachodnia (bez stacji) do ul. Wybrzeże Szczecińskie wynika z analizy możliwości wprowadzenia korekty rozwiązań projektowych do dokumentacji projektowej opracowywanej od 2018 roku – informuje wiceminister Piotr Malepszak.

W ramach prac zaplanowano przebudowę tunelu średnicowego oraz mostu na Wiśle. Powstać mają dwa nowe przystanki (rondo de Gaulle’a oraz Solec), a PKP Warszawa Powiśle zostanie wyłączona z użytkowania.

Planowany jest – oczekiwany od lat – łącznik stacji Śródmieście z metrem Centrum oraz przebudowa całej stacji kolejowej. Ponadto przebudowana ma zostać także przystanek Warszawa Ochota.  

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama