Reklama
Reklama

Remont linii średnicowej pochłonie 10 mld zł. Węzeł przesiadkowy na Ochocie, tunele i miejsce na wieżowce. A kiedy początek prac?

Nowe informacje w sprawie remontu linii średnicowej. Wiceminister Malepszak podał, że powstanie węzeł przesiadkowy na Ochocie i miejsce pod przyszłe wieżowce w centrum. Prace na tym odcinku ruszą „po 2030 roku”.
remont linii średnicowej
Remont linii średnicowej

Autor: mat. pras. wizualizacja archiwalna

Kolejne ekipy rządowe przenoszą temat przebudowy linii średnicowej na dalsze lata. Najpierw miała się zacząć w 2018 roku, potem w 2026, teraz mowa o 2031. Posłowie Michał Moskal i Andrzej Adamczyk (PiS) zapytali ministerstwo infrastruktury o konkretne, nowe terminy.

W odpowiedzi wiceminister Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej, stwierdza, że dokumentację projektową – odziedziczoną po poprzednikach – trzeba było przygotować niemalże od nowa. To wpłynęło na przesunięcie prac.

Węzeł przesiadkowy na Ochocie i zabudowa nad „średnicą”

W ramach dopracowania dokumentacji zdecydowano się na stworzenie węzła przesiadkowego w rejonie przystanków kolejowych Warszawa Ochota, WKD Ochota, Warszawa Główna oraz planowanej stacji czwartej linii metra – w okolicy ul. Towarowej.

Wiadomo również, że „średnica” zostanie przykryta „płytą transferową” od PKP Warszawa Ochota do ul. Żelaznej. Z kolei dalej na wschód – w stronę Warszawy Centralnej – pojawi się płyta stropowa, co „umożliwi w przyszłości zabudowę linii średnicowej obiektami kubaturowymi”.

remont linii średnicowej
remont dworca Zachodniego / fot. Maciej Gillert.

Wśród kolejnych, dodatkowych zadań, wiceminister wymienił:

  • modernizację wiaduktu ul. Emilii Plater
  • uszczelnienie stropu i dylatacji na stacji Warszawa Centralna
  • uwzględnienie planowanej przebudowy stacji WKD Śródmieście
  • dostosowanie „średnicy” do funkcji schronu. 

Remonty na Pradze: dwa tunele i trzy wiadukty 

W odpowiedzi czytamy, że prace podzielono na dwa etapy: IIa i IIb. Pierwszy z nich obejmuje odcinek od stacji Warszawa Wschodnia do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Jego realizacja planowana jest w latach 2026-2030, natomiast w połowie tego roku planowane jest rozpisanie przetargu na wykonawcę. Zakładany koszt prac to 4,48 mld zł. 

  • W ramach tych prac od nowa zbudowane zostaną wiadukty nad ul. Siwca, Targową i Zamoyskiego.
  • Powstanie tunel pieszo-rowerowy w ciągu ul. Chodakowskiej.
  • Poza tym przystanek Warszawa Stadion zostanie powiększony o dodatkowy peron i połączony bezpośrednim wejściem ze stacją metra Stadion Narodowy. 

Spore zmiany czekają samą stację Warszawa Wschodnia. Pojawią się nowe perony, windy i schody ruchome, a także nowe przejścia podziemne – w miejscu istniejących. Przebudowane zostaną także dworce oraz zaplecze techniczno-socjalne i magazyny. 

  • Powstanie również tunel drogowy w ciągu ul. Tysiąclecia, który zrealizuje wspólnie PKP i m.st. Warszawa.
  • Kolejarze informują również o drugim tunelu łączącym budynki przy ul. Chodakowskiej 50 z Trasą Świętokrzyską. 

Kiedy remont „Średnicy” w Śródmieściu i na Ochocie?

Drugi etap prac ma rozpocząć się „po 2030 roku”. Jego orientacyjny koszt to 5 mld zł, co oznacza, że łącznie na przebudowę linii średnicowej kolejarze wydadzą niemal dziesięć miliardów. 

- Konieczność przesunięcia terminu rozpoczęcia realizacji odcinka od stacji Warszawa Zachodnia (bez stacji) do ul. Wybrzeże Szczecińskie wynika z analizy możliwości wprowadzenia korekty rozwiązań projektowych do dokumentacji projektowej opracowywanej od 2018 roku – informuje wiceminister Piotr Malepszak.

W ramach prac zaplanowano przebudowę tunelu średnicowego oraz mostu na Wiśle. Powstać mają dwa nowe przystanki (rondo de Gaulle’a oraz Solec), a PKP Warszawa Powiśle zostanie wyłączona z użytkowania.

Planowany jest – oczekiwany od lat – łącznik stacji Śródmieście z metrem Centrum oraz przebudowa całej stacji kolejowej. Ponadto przebudowana ma zostać także przystanek Warszawa Ochota.  

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Pioter 20.07.2025 19:47
Nic nie powstanie z kilku powodu a jak wiadomo brak funduszy i brak funduszy i demografia uoadajaca calkowicie waeszawski raj na ziemi jest zadluzony i nie wypłacalny a do 2030 ten kraj bedzie bankrutem

Rafał Wodzicki 18.07.2025 09:51
Dalej powiela się wadliwe nazewnictwo i wadliwe rozwiązania. Stacje Ochota i Główna powinny mieć nazwę węzła miejskiego przy którym są, czyli Plac Zawiszy (Ochota tak miała się nazywać, ale przegłosowali!!!). Zniszczenie stacji Powiśle - dobrze położonej i skomunikowanej na podstawie dyletanckiego projektu dwóch innych to po prostu skandal. Na blogach to opisuję. Jednocześnie nie myśli się o stacji na linii Terespolskiej, gdzie powinien być tunel z tramwajem, a pieszo-rowerowy...

Łukasz 18.07.2025 12:33
Akurat dodanie dwóch stacji zamiast obecnej Warszawy Powiśle uważam za trafiony pomysł. Sam często korzystam z skmki i obecne położenie stacji jest dość oddalone od głównych celów komunikacyjnych w tej okolicy. Daleko zarówno do nowego świata jak i do Wisły. Przystanki Rondo de Gaulle’a oraz Solec usprawnią komunikację na tej linii.

Reklama
Reklama
Reklama
NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama
Reklama