Kolejne ekipy rządowe przenoszą temat przebudowy linii średnicowej na dalsze lata. Najpierw miała się zacząć w 2018 roku, potem w 2026, teraz mowa o 2031. Posłowie Michał Moskal i Andrzej Adamczyk (PiS) zapytali ministerstwo infrastruktury o konkretne, nowe terminy.
W odpowiedzi wiceminister Piotr Malepszak, odpowiedzialny za kolej, stwierdza, że dokumentację projektową – odziedziczoną po poprzednikach – trzeba było przygotować niemalże od nowa. To wpłynęło na przesunięcie prac.
Węzeł przesiadkowy na Ochocie i zabudowa nad „średnicą”
W ramach dopracowania dokumentacji zdecydowano się na stworzenie węzła przesiadkowego w rejonie przystanków kolejowych Warszawa Ochota, WKD Ochota, Warszawa Główna oraz planowanej stacji czwartej linii metra – w okolicy ul. Towarowej.
Wiadomo również, że „średnica” zostanie przykryta „płytą transferową” od PKP Warszawa Ochota do ul. Żelaznej. Z kolei dalej na wschód – w stronę Warszawy Centralnej – pojawi się płyta stropowa, co „umożliwi w przyszłości zabudowę linii średnicowej obiektami kubaturowymi”.

Wśród kolejnych, dodatkowych zadań, wiceminister wymienił:
- modernizację wiaduktu ul. Emilii Plater
- uszczelnienie stropu i dylatacji na stacji Warszawa Centralna
- uwzględnienie planowanej przebudowy stacji WKD Śródmieście
- dostosowanie „średnicy” do funkcji schronu.
Remonty na Pradze: dwa tunele i trzy wiadukty
W odpowiedzi czytamy, że prace podzielono na dwa etapy: IIa i IIb. Pierwszy z nich obejmuje odcinek od stacji Warszawa Wschodnia do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Jego realizacja planowana jest w latach 2026-2030, natomiast w połowie tego roku planowane jest rozpisanie przetargu na wykonawcę. Zakładany koszt prac to 4,48 mld zł.
- W ramach tych prac od nowa zbudowane zostaną wiadukty nad ul. Siwca, Targową i Zamoyskiego.
- Powstanie tunel pieszo-rowerowy w ciągu ul. Chodakowskiej.
- Poza tym przystanek Warszawa Stadion zostanie powiększony o dodatkowy peron i połączony bezpośrednim wejściem ze stacją metra Stadion Narodowy.
Spore zmiany czekają samą stację Warszawa Wschodnia. Pojawią się nowe perony, windy i schody ruchome, a także nowe przejścia podziemne – w miejscu istniejących. Przebudowane zostaną także dworce oraz zaplecze techniczno-socjalne i magazyny.
- Powstanie również tunel drogowy w ciągu ul. Tysiąclecia, który zrealizuje wspólnie PKP i m.st. Warszawa.
- Kolejarze informują również o drugim tunelu łączącym budynki przy ul. Chodakowskiej 50 z Trasą Świętokrzyską.
Kiedy remont „Średnicy” w Śródmieściu i na Ochocie?
Drugi etap prac ma rozpocząć się „po 2030 roku”. Jego orientacyjny koszt to 5 mld zł, co oznacza, że łącznie na przebudowę linii średnicowej kolejarze wydadzą niemal dziesięć miliardów.
- Konieczność przesunięcia terminu rozpoczęcia realizacji odcinka od stacji Warszawa Zachodnia (bez stacji) do ul. Wybrzeże Szczecińskie wynika z analizy możliwości wprowadzenia korekty rozwiązań projektowych do dokumentacji projektowej opracowywanej od 2018 roku – informuje wiceminister Piotr Malepszak.
W ramach prac zaplanowano przebudowę tunelu średnicowego oraz mostu na Wiśle. Powstać mają dwa nowe przystanki (rondo de Gaulle’a oraz Solec), a PKP Warszawa Powiśle zostanie wyłączona z użytkowania.
Planowany jest – oczekiwany od lat – łącznik stacji Śródmieście z metrem Centrum oraz przebudowa całej stacji kolejowej. Ponadto przebudowana ma zostać także przystanek Warszawa Ochota.
Napisz komentarz
Komentarze