Jest sześć ofert na Obwodnicę Pragi
Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta (SZRM) przekazał wczoraj, że przesłano aż sześć ofert w przetargu na obwodnicę śródmiejską. Chodzi o jej pierwszy, wschodni fragment między rondem Wiatraczna do ul. Radzymińskiej, z wyłączeniem tunelu pod rondem. Obwodnica ma docelowo połączyć rondo Wiatraczna z rondem Żaba – przechodząc łukiem, za torami kolejowymi, przez Pragę Południe i Targówek. To kluczowa trasa, która domyka śródmiejską obwodnicę, a także pozwala na „odciążenie” ul. Targowej i ul. Grochowskiej, które obecnie przejęły ruch tranzytowy w tej części miasta. Na jej powstanie mieszkańcy czekają od dwóch dekad.
Do zaprojektowania pierwszego fragmentu obwodnicy zgłosiło się łącznie sześć firm, których koszty ofert oferują między 9, a nawet 19,5 mln złotych. Najniższą — na kwotę ponad 9,9 mln zł — złożyło konsorcjum PROMOST CONSULTING Sp. z o.o. sp. k. i DOHWA Polska ENG Sp. z o.o. Z kolei tę najwyższą przedstawiła firma EGIS POLAND Sp. z o.o., czyli ponad 19,5 mln zł. Pełna lista nadesłanych ofert prezentuje się następująco:
- PROMOST CONSULTING i DOHWA Polska ENG (koszt oferty projektowej: ponad 9.9 mln zł);
- BIURO PROJEKTOWO-BADAWCZE DRÓG I MOSTÓW TRANSPROJEKT - WARSZAWA (ponad 12.8 mln zł);
- INFRA - CENTRUM DORADZTWA (ponad 14.3 mln zł);
- TRANSPROJEKT GDAŃSKI (ponad 15.3 mln zł);
- VOESSING POLSKA (ponad 15.6 mln zł);
- EGIS POLAND (ponad 19.5 mln zł).
Tym samym wszystkie nadesłane oferty są... zbyt drogie, wobec kwoty, jaką miasto przeznaczyło na sfinansowanie umowy, a było to ponad 5,2 mln zł. Czy to poważny problem? Jak przekazuje Agata Choińska-Ostrowska, SZRM wystąpi do władz miasta o dodatkowe fundusze, aby mieć pełną kwotę konieczną do rozstrzygnięcia przetargu i zawarcia umowy.
W tym wszystkim jest jeden haczyk — przedstawione wyżej oferty dotyczą tylko projektów „bez skorzystania z prawa opcji”. Potencjalni wykonawcy w swoich ofertach przedstawiają dwa zestawy cen, drugi z „wykorzystaniem prawa opcji”. Chodzi o to, że w obecnym opracowaniu projekt zaczyna się od ul. Wiatracznej, czyli nie dotyczy samego ronda i rejonu ul. Grochowskiej. Dlaczego? Ponieważ projekt dla tego obszaru ma zostać przygotowany przez Metro Warszawskie.

SZRM zostawił sobie furtkę na wypadek, gdyby Metro Warszawskie nie było w stanie przygotować projektu na czas. Dlatego właśnie w nadesłanych sześciu ofertach widnieje łącznie 12 różnych cen. Alternatywne, poszerzone oferty, określone jako „wykorzystujące prawo opcji”, są droższe o kilka milionów od wersji podstawowych.

Co dokładnie będzie musiał przygotować wykonawca?
Jeśli w ramach obecnego konkursu wyłoniony zostanie wykonawca, będzie on musiał w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy przygotować dokumentację, czyli projekt budowalny, projekty wykonawcze oraz niezbędne decyzje administracyjne.
Budowa wschodniego odcinka obwodnicy śródmiejskiej jest obecnie podzielona na trzy etapy:
- od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej, z wyłączeniem tunelu drogowego pod rondem Wiatraczna (tego dotyczy obecny przetarg);
- od ul. Radzymińskiej do ronda Żaba;
- budowa tunelu pod rondem Wiatraczna.
W przypadku etapu II podpisana została umowa na opracowanie wielowariantowej koncepcji programowej. Dopiero wtedy SZRM będzie mógł wystąpić o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Niezbyt bolesny rozwód
Umowa z dotychczasowym projektantem odcinka od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej została rozwiązana za porozumieniem stron. Nowy projektant będzie kontynuował prace nad dokumentacją z uwzględnieniem aktualnych wytycznych. Przygotuje także koncepcję tunelu, który ma powstać w ramach III etapu inwestycji.
Ustalenia z tej koncepcji wraz z rozwiązaniami projektowymi budowy III linii metra oraz koncepcją rejonu ronda Wiatraczna będą stanowić punkt wyjścia do dalszych prac nad projektem budowlanym obwodnicy śródmiejskiej od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej.
W pracach tych wykorzystane zostaną dotychczasowe opracowania projektowe oraz wydana już decyzja o uwarunkowaniach środowiskowych. Na etapie uzyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zostanie przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Napisz komentarz
Komentarze