Warszawski ZDM zdecydował się kilka dni temu na rozpisanie i ogłoszenie przetargu, którego efektem ma być przebudowa ul. Puławskiej. Niebezpieczna droga, na której ponad trzy miesiące temu doszło do śmiertelnego wypadku, ma ulec wyraźnej metamorfozie. Jej obecny wygląd, tj. trzypasmowa jezdnia i wąskie chodnik, często zajęte przez parkujące auta, to efekt renowacji przeprowadzonej jeszcze w latach 90.
Główne założenia, które ma spełniać przyszły projekt, to wyznaczenie szerszego i wygodnego chodnika oraz drogi dla rowerów oddzielonej od ruchu pieszego i samochodowego. Zgodnie z miejskimi standardami ma tu znaleźć się też miejsce dla nowej zieleni. Przebudowa nie dotyczy jednak całej ul. Puławskiej, a jej ponad kilometrowego odcinka od ul. Gowora do ul. Dolnej.
Oferty mogą wpływać do ZDM-u do 6 września do godz. 10. Jeżeli do tego czasu uda się wyłonić wykonawcę, ten będzie miał maksymalnie dwa lata od podpisania umowy na przygotowanie projektu.
Przebudowa ma być kompleksowa
Jak zauważają sami urzędnicy z ZDM-u, pogodzenie potrzeb wszystkich użytkowników ul. Puławskiej, tj. kierowców, rowerzystów i pieszych, wymaga diametralnej zmiany charakteru tej ulicy.
„Żadne półśrodki, w rodzaju np. malowania kawałków pasów rowerowych między pasami ruchu a parkującymi autami, nie są rozwiązaniem problemów. Puławską trzeba urządzić na nowo – przebudowując jezdnię, przesuwając krawężniki, latarnie i odwodnienie, planując nowe elementy przestrzeni ulicy w sposób spójny i bezpieczny” - czytamy w komunikacie wystosowanym przez ZDM.
Przedział finansowy, w jakim powinien zmieścić się wykonawca, nie jest na razie publicznie znany - zostanie opublikowany wraz z nadesłanymi ofertami. Wiadomo jednak, że modernizacja ul. Puławskiej będzie kosztować co najmniej kilkanaście milionów złotych. Oczywiście wiązać będzie się to ze sporymi utrudnieniami, które mogą potrwać co najmniej rok. Specjaliści wyliczają, że konieczne będą m. in.:
- roboty ziemne;
- przesunięcie studzienek
- przesunięcie sieci teletechnicznej, a to wszystko z zapewnieniem dojazdu do sąsiadujących posesji.
Czego dokładnie dotyczy modernizacja?
Ul. Puławska to jedna z najdłuższych ulic Warszawy. Niemal w całości posiada już drogę dla rowerów. W ostatnich latach powstały trasy rowerowe na 9-kilometrowym odcinku, aż do granicy miasta. Przebudowa odcinka od ul. Dolnej do ul. Rakowieckiej uzupełni ostatni brak w tym korytarzu rowerowym.
Wstępnym założeniem jest rezygnacja z jednego z trzech pasów ruchu na jezdni. Taka zmiana pozwoli na wyznaczenie minimum 3-metrowego chodnika z większą ilością zieleni niż obecnie. Miejsce na odseparowaną od chodnika drogę dla rowerów znalazłoby się tam, gdzie dziś są latarnie, sygnalizatory studzienki odwadniające jezdnię, które trzeba będzie przesunąć.
Zmiana układu drogowego i przeprowadzenie ruchu rowerowego przez kolejne skrzyżowania – Dolna, Dąbrowskiego, Madalińskiego, Narbutta – oznacza oczywiście przebudowę sygnalizacji. ZDM ma także ambicję, aby na ul. Puławskiej wyznaczyć zupełnie nowe przejścia dla pieszych.
Przebudowa Puławskiej to zły znak dla wilanowskiego tramwaju?
Budowa tramwaju na Wilanów, która boryka się z swoimi własnymi problemami, może zostać opóźniona przez przebudowę ul. Puławskiej. Droga ta jest głównym objazdem dla przebudowywanych ul. Belwederskiej i ul. Spacerowej. Na jezdni na czas prac wytyczono buspas, którym linie autobusowe z Wilanowa i Dolnego Mokotowa mogły ominąć utrudnienia. Niemniej urzędnicy zapewniają, że inwestycje są ułożone w kolejności tak, aby uniknąć spiętrzenia utrudnień drogowych.
Jak czytamy na stronie ZDM-u, koniec prac na ul. Spacerowej i ul. Belwederskiej nie dotyczy ul. Puławskiej. Kolejnym etapem jest budowa torowiska na ul. Rakowieckiej, która rozpoczęła się w czerwcu. Umowa podpisana przez tramwajarzy jesienią zeszłego roku zobowiązuje wykonawcę do przebudowy Rakowieckiej do lata 2025 roku. Oznaczało to również konieczność poprowadzenia objazdów inwestycji po wschodniej jezdni ul. Puławskiej. Dopiero wtedy przebudowana zostanie sama ul. Puławska. Obecne ograniczenia wynikające z inwestycji tramwaju na Wilanów, mają być „dobrym czasem” na przygotowanie projektu.
Jego stworzenie będzie możliwe dzięki przyznanym ZDM-owi dodatkowym środkom przez Radę m.st. Warszawy. 800 tys. zł przekazane przez stołecznych radnych to środki, które mają wystarczyć na wybór projektanta. Po wykonaniu projektu zorganizowany zostanie przetarg na wykonanie prac w terenie.
Napisz komentarz
Komentarze