Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków ogłosił nowy wpis do rejestru. Trafiła do niego hala kolebkowa, czyli najstarszy zachowany budynek dawnej Fabryki Samochodów Osobowych na Żeraniu. Powstał on w 1953 roku, a budowa zaczęła się w 1949 roku. Za projekt odpowiadali włoscy architekci.
- Ostatnim znaczącym przekształceniem była rozbudowa hali o jeden segment wg projektu M. Ambroziewicza (1957). W tym kształcie hala przetrwała do czasów współczesnych, dokonywane w niej zmiany obejmujące przemurowanie ścian i zmiany otworów nie wpłynęły znacząco na bryłę, formę oraz konstrukcję budynku. W hali wykonywano nadwozia oraz przeprowadzano montaż samochodów – poinformował Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.
Konserwator zaznaczył również, że trwa postępowanie w sprawie wpisu do rejestru zabytków pozostałości zespołu zabudowy dawnej fabryki.
Fabryka Samochodów Osobowych na Żeraniu. Tam produkowano kultowe auto
Sama fabryka powstała na przełomie lat 40. I 50. XX wieku. Budowa zakończyła się w 1951 roku i pochłonęła 130 mln złotych, z kolei koszt jej wyposażenia wyniósł zawrotne 250 mln zł. Pierwszy samochód z taśmy montażowej wyjechał 6 listopada 1951 roku. Było to również pierwsze auto wyprodukowane w powojenne Polsce, nadano mu nazwę Warszawa M-20. Jej produkcja trwała do 1973 roku i przez ten czas powstało 254 421 sztuk. W zakładach tworzono też syreny, fiaty 125, polonezy, kilka modeli Daewoo. Ostatni model samochodu wyjechał z hali montażowej w 2011 roku, był to Chevrolet Aveo.
Napisz komentarz
Komentarze