Reklama

Tunel CPK pod Wolą. Kolejowa „ekspresówka” długa na 9,5 km. Ma powstać do 2032 roku

Do nowego lotniska dojechać mamy z Warszawy szybką koleją. By to było możliwe, trzeba zbudować 9,5-kilometrowy tunel pod Odolanami. Poznaliśmy szczegóły tej inwestycji. Pod ziemią pociągi będą jechać, docelowo, nawet 350 km/h.
tunel pod Odolanami
Tunel pod Odolanami ma powstać do 2032 roku.

Autor: mat. pras.

Źródło: CPK

Pod koniec roku rząd przyjął wieloletni program budowy CPK. Z perspektywy Warszawy jednym z ciekawszych punktów jest budowa tunelu kolejowego pod Odolanami. To „wylotówka” z Warszawy dla Kolei Dużych Prędkości (KDP), dzięki czemu pociągiem z Warszawy Centralnej do stacji CPK mamy dotrzeć w około dwadzieścia minut.

- Tunel zacznie się po zachodniej stronie al. Prymasa Tysiąclecia i zostanie połączony z modernizowaną przez PKP PLK infrastrukturą stacji Warszawa Zachodnia. W ramach kończącej się aktualnie przebudowy stacji przewidziano dwa tory dla szybkiej linii CPK – odpowiada nam biuro prasowe CPK.

Do 2032 roku powstaną de facto dwa tunele, każdy o długości 9,5 kilometra. Na tym odcinku nie będzie przystanków, a pociągi „schowają się” pod ziemię tuż za stacją Warszawa Zachodnia i wyjadą na powierzchnię w okolicach ul. Topolowej, w miejscowości Konotopa. 

Tunel będzie przebiegał przez: 

  • Odolany, w okolicach stacji Warszawa Główna Towarowa, 
  • pod ul. Dźwigową we Włochach, 
  • pod al. 4 Czerwca 1989 r. i Gierdziejewskiego w Ursusie, 
  • w okolicach stacji Warszawa Gołąbki. 

„Następnie przejdzie równolegle do torów linii kolejowej nr 3 i na terenie gminy Ożarów Mazowiecki – w okolicach ulicy Topolowej w Konotopie – linia wyjdzie na powierzchnię” – opisują przedstawiciele CPK. 

Na jakim etapie jest inwestycja?

Jak dowiadujemy się, projekt tunelu jest już bardzo zaawansowany. Odpowiada za niego konsorcjum Metroprojekt i Sud Architekt Polska. Nie wiadomo, ile finalnie będzie kosztowała budowa, jednak z pewnością będzie to kwota liczona w miliardach złotych. - Trwają prace projektowe w tym kosztorysowe, koszt budowy będzie znany po ich zakończeniu – tłumaczy nam biuro prasowe CPK. 

Co ważne, w 2023 roku uzyskano decyzję środowiskową dla tego odcinka linii nr 85. Wcześniej odbyły się konsultacje społeczne. Prędkość projektowa to 350 km/h. Prawdopodobnie początkowo pociągi będą jeździły tu ok. 250 km/h.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Zdziwiony 11.01.2025 15:21
Autor napisał: Pod ziemią pociągi będą jechać, docelowo, nawet 350 km/h. Doprawdy? Po pierwsze w odniesieniu do osiąganych prędkości mowa jest linii szybkich koleji, a nie o samym tunelu. Po drugie jak pociąg jadący z taką predkością miałby sie zatrzymać na "Centralnym"? Na przyszłość sugeruję więcej uwagi i rozsądku.

Michał 11.01.2025 17:47
Ten tunel będzie za dworcem Zachodnim, więc z Centralnym nie ma nic wspólnego

M2 09.01.2025 23:42
Czy ten tunel będzie kolidował z przedłużeniem metra do Ursusa? Czy wtedy Ursus i Włochy mogą zapomnieć o metrze?

Joury 09.01.2025 17:37
Najpierw niech umyją toalety w pociągach do Siedlec, a potem mówią o kolejnych szybkich prędkości

Res 09.01.2025 17:35
Kiedy wreszcie ruszą prace przy 3 linii metra?? Nie możemy się doczekać. Nie pozwolimy lobby z Wilanowa nas wyprzedzić!

zzz 08.01.2025 23:02
początkowo 150 km/h ??

Kolejarz 08.01.2025 15:16
Do autora. Nie ma możliwości aby pociągi w układzie konwencjonalnym kursowały z prędkością 350 km/h. Odsyłam do literatury przedmiotu fizyka.

Patryk 09.01.2025 07:13
Co to układ konwencjonalny?

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama