Kiedy remont Warszawy Wschodniej?
Warszawa Wschodnia, jak wiele inwestycji po prawej stronie Wisły, nadal czeka na lepsze dni. Obecnie PKP PLK swoje siły i zasoby skupia na bliźniaczej modernizacji innego istotnego dworca — Warszawy Zachodniej. Jednak dla mieszkańców wschodniej części stolicy jest pewna nadzieja. Wiele wskazuje na to, że inwestycja warta 3 mld złotych ruszy jeszcze w tym roku.
- Planujemy ogłoszenie przetargu na modernizację stacji Warszawa Wschodnia w drugiej połowie bieżącego roku. Tak, jak ogłaszaliśmy to wcześniej w planie przetargowym. Aktualnie kończona jest dokumentacja projektowa. Kiedy ją skompletujemy, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy prac — zapewnia prezes PKP PLK Piotr Wyborski.
Plany PKP PLK są spore. Planowane jest m. in. wybudowanie nowoczesnych peronów, przykrytych jedną wspólną halą, chroniącą pasażerów przed opadami czy wiatrem. Dworzec ma również zostać w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. W tym celu zainstalują windę czy schody ruchome.
Przebudowane zostaną również podziemne tunele, a w okolicy stacji wzniesiony zostanie wiadukt, górujący nad al. Tysiąclecia. W obowiązkach potencjalnego wykonawcy znajdą się także przebudowane rozjazdy.
Ponadto informacje o odjazdach i przyjazdach pociągów będą wyświetlane na ekranach. Prace będą mogły rozpocząć się po wyłonieniu wykonawcy inwestycji.
Przed nami odnowienie linii średnicowej
Przebudowa obu dworców, na zachodzie i wschodzie Warszawy, jest elementem większego planu odnowienia stołecznej linii średnicowej. Po zakończeniu prac na Pradze, kolejarze zwrócą swój wzrok na ścisłe centrum miasta. Wtedy m. in. rozkopią tunel pod Alejami Jerozolimskimi, Rondem Dmowskiego czy odcinkiem między PKP Warszawa Śródmieście a metrem Centrum M1. Przed remontem nie uchronią się także dworce Warszawa Ochota, Warszawa Śródmieście i Warszawa Centralna. Na szczęście dla kierowców to jednak pieśń przyszłości.
Kiedy to nastąpi? Tego na razie nie wiadomo. Ostatnio przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, w rozmowie z dziennikarzem Raportu Warszawskiego przyznali, że aktualny harmonogram zakłada prace w latach 2031-2035. Kluczowa będzie nowa dokumentacja, na którą czekają kolejarze.