Reklama
Inwestycja kolejowa Warszawy

Jest przetarg na remont Warszawy Wschodniej. Inwestycja warta jest ponad 4 mld złotych. Zakończy się do 2029 roku

Rozpisano właśnie przetarg na największą inwestycję kolejową w stolicy. Chodzi o remont Warszawy Wschodniej, Warszawy Stadion oraz torowiska od dworca, aż do Wybrzeża Szczecińskiego. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak przekazuje, że PKP Polskie Linie Kolejowe na tę inwestycję wydadzą ponad 4 mld złotych. W ramach prac zmodernizowanych zostanie także kluczowy węzeł łączący Pragę-Północ z Pragą-Południe. Początek prac jeszcze w czerwcu 2026 roku.
Jest przetarg na remont Warszawy Wschodniej. Inwestycja warta jest ponad 4 mld złotych. Zakończy się do 2029 roku
Wizualizacja nowej hali nad peronami stacji Warszawa Wschodnia.

Źródło: PKP PLK

Ogłoszono przetarg na remont Warszawy Wschodniej

Dzisiaj, na płycie 1. peronu Warszawy Wschodniej ogłoszono otwarcie przetargu na remont oraz modernizację stacji. Będzie to obecnie największa inwestycja kolejowa w stolicy, warta ponad 4 mld złotych. Podstawowym celem tej przebudowy ma być zwiększenie przepustowości dworca. Warto dodać, że już teraz, mimo licznych prac i utrudnień, z siedmiu peronów stacji odjeżdża dziennie ok. tysiąca pociągów: dalekobieżnych, regionalnych czy miejskich, w których znajduje się ok. 37 tys. pasażerów.

Jeszcze w marcu br. zarząd PKP PLK i ministerstwa infrastruktury informował, że rozpisanie odpowiedniego przetargu na tak wielką inwestycję nastąpi w okolicach 2026 roku. Niemniej udało się zebrać całość dokumentacji projektowej dużo szybciej, z czego resort ma być zadowolony. To pozwoliło na dzisiejsze ogłoszenie konkursu na projekt. Obecnie plany PKP PLK wyglądają następująco:

  • ogłoszenie wyników konkursu pod koniec 2025 roku;
  • podpisanie umowy z wykonawcą w czerwcu 2026 roku;
  • rozpoczęcie prac budowlanych i ich zakończenie w okresie 2026-29.

- Zmiana stacji Warszawa Wschodnia będzie radykalna. To miejsce stanie się w końcu nowoczesne, funkcjonalne na miarę XXI wieku. Wreszcie będą ruchome schody, zadaszenie, przejścia podziemne. To mega projekt wart 4 mld złotych. Nowością w tym przetargu jest to, że wpisaliśmy zastrzeżenie, aby w konkursie mogły brać jedynie podmioty z Unii Europejskiej, co zwiększy konkurencyjność naszych polskich firm — mówił podczas konferencji prasowej Dariusz Klimczak, szef ministerstwa infrastruktury.

Minister Dariusz Klimczak zapewnia, że prace na Warszawie Wschodniej to wstęp do remontu linii średnicowej / autor: Jakub Szyda, Raport Warszawski

Co dokładnie zmieni się na Warszawie Wschodniej?

W ramach inwestycji wykonawca zajmie się całą linią kolejową na odcinku od stacji Warszawa Wschodnia, aż do brzegu Wisły, w okolicach Wybrzeża Szczecińskiego. To oznacza, że prace bezpośrednio lub pośrednio dotkną dziesiątek tysięcy mieszkańców.

Co do samej Warszawy Wschodniej przede wszystkim zmodernizowane będą wszystkie perony, jakie znajdują się na stacji. Zostaną one przykryte jedną, wspólną halą. Pojawią się także długo wyczekiwane, pełnoprawne windy, i to aż 14. Z kolei dla osób lubiących pokonywać różnice wysokości za pomocą schodów, wybudowanych zostanie siedem par schodów ruchomych góra/dół.

Stare perony, nieremontowane od ponad 13 lat, niedługo odejdą w niepamięć / źródło: PKP PLK

Pasażerowie będą mogli skorzystać z systemu informacji online, z którego będzie można czerpać informacje. 

W okolicy stacji powstanie również nowa estakada o długości 1,6 km, nad ul. Kijowską. Na całym modernizowanym odcinku wybudowanych zostanie siedem wiaduktów kolejowych. Łącznie będzie to aż 46 km przebudowy torów, 57 km nowej sieci trakcyjnej oraz 20 odnowionych obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów — także objętych ochroną konserwatora zabytków. Zamontowanych nowych rozjazdów będzie aż 170. 

- Stacja po przebudowie będzie przypominać dzisiejszą Warszawę Zachodnią. Swój lifting stacja Warszawa Wschód przechodziła ostatni raz przed Euro 2012. Ponadto dzięki tym pracom pociągi na dworzec od strony Rembertowa wjadą z prędkością nawet 120 km/h, a nie obecnych 40. Wyhamowywać będą już na terenie stacji, bo pozwoli nam zwiększyć przepustowość. Umożliwimy również przejazd pociągów na układzie podmiejskim — mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK.

Nie tylko Warszawa Wschodnia

To nie koniec informacji, ponieważ prace zostaną przeprowadzone również na stacji Warszawa Stadion. Tam PKP PLK zamierza zmodernizować dwa perony oraz zbudować trzeci peron, tymczasowy, który będzie przydatny podczas obecnych prac, jak i zmian w ruchu przy remoncie linii średnicowej. Na stacji Warszawa Stadion powstaną również dwie windy do łącznika z metrem linii M2. Dodatkowo metro i stację kolejową połączy pasa schodów ruchomych. Peron tymczasowy również będzie posiadał windę, jak i schody ruchome.

- Ponadto w dokumentacji projektowej są już przewidziane połączenia z przyszłą linią metra M3. Razem z miastem zaplanowaliśmy również nową ulicę Tysiąclecia, która połączy ul. Kijowską z ul. Żupniczą. Samą żelbetową konstrukcję wiaduktu przygotujemy my, resztą zajmie się miasto. Projekt przebudowy stacji jest przygotowany także z myślą o mieszkańcach Warszawy — dodaje. 

Estakada będzie łączyć stację z linią nr 9. Potężny, 29-przęsłowy obiekt będzie dźwigał na sobie dwa tory i umożliwi lepsze połączenia w kierunku Gdańska, Olsztyna i Legionowa. Powstanie również nowa nastawnia wyposażona w komputerowe systemy sterowania. Prace obejmą także wiadukty kolejowe nad ulicami Targową, Siwca i Zamoyskiego.

Wiadukt kolejowy ul. Zamoyskiego 

Inwestycja zostanie zakończona trzy lata od podpisania umowy

Prace budowlane na Warszawie Wschodniej rozpoczną się najwcześniej w 2026 roku. Termin ten jest spowodowany wymogami prawnymi oraz realiami tak drogich przetargów publicznych. Do konkursu zgłosi się najpewniej wiele podmiotów, których oferty będą musiały zostać wnikliwie przeanalizowane. Nawet po oficjalnym ogłoszeniu zwycięzcy, pozostali będą mieli prawo odwołać się o wyniku przetargu. W praktyce od ogłoszenia wyników do podpisania umowy może minąć nawet rok. Następnie wykonawca będzie miał trzy lata na przeprowadzenie inwestycji. Całość powinna zostać skończona do 2029 roku. 

To oczywiście nie oznacza koniec inwestycji kolejowych w stolicy. Finalizacja prac na Warszawie Wschodniej otworzy drogę do wielkiego remontu linii średnicowej, biegnącej przez samo centrum. Tę inwestycję z kolei zaplanowano na lata 2031-2035. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama