„Dworzec Gdański, czyli historia modernizacji bez wizji do czego dążymy”- tymi słowami liczne remonty komentuje Daniel Radomski, ekspert ds. budownictwa i energetyki z Klubu Jagiellońskiego. Niedawno wybudowany peron nr 5 został już poddany gruntownej przebudowie. Z obiektu zniknęły schody, ponieważ w ich miejscu ma zostać wydrążony tunel. Same schody powrócą na peron dopiero po zakończeniu budowy przejścia.
Z absurdu tej sprawy żartują w sieci liczni eksperci. Krzysztof Ruciński, analityk specjalizujący się w inwestycjach publicznych w usuniętym już wpisie komentował sprawę w ten sposób: „Modernizacja modernizacji nie ma pożądanego efektu końcowego. PKP PLK to stan umysłu”. Państwowa spółka jest jednak innego zdania.
Wszystko idzie zgodnie z planem
W odpowiedzi na maila wysłanego do biura prasowego PKP PLK czytamy, że demontaż schodów jest jedynie tymczasowym rozwiązaniem.
- Wykonawca inwestycji realizowanej w systemie „projektuj i buduj” przedstawił projekty, które zakładały czasowy demontaż jednych schodów od strony ul. Ks. Romana Indrzejczyka. Po wybudowaniu przejścia podziemnego wraz z windami, schody zostaną odbudowane - odpowiada Martyn Janduła z zespołu prasowego PKP PLK.

Przypomnijmy, że peron nr 5 funkcjonuje na stacji Warszawa Gdańska od grudnia ubiegłego roku. Jego budowa kosztowała ok. 12 mln zł. Jak zauważają urzędnicy, umowa na budowę podziemnego przejścia została podpisana w marcu br.
- Nowy obiekt ułatwi podróżnym dostęp na perony i do pociągów oraz usprawni przesiadki na metro, autobusy i tramwaje. Za ok. 80 mln zł powstanie dodatkowe, ok.100-metrowe, nowe przejście podziemne po zachodniej stronie stacji Warszawa Gdańska w kierunku ul. Kłopot - dodaje Janduła.
.png)
Nie chodzi tylko o tunel
Pracownicy biura prasowego bardzo obszernie rozpisali się na temat cech oraz zalet trwającej inwestycji. W odpowiedzi czytamy ponadto, że tunel zostanie wyposażony m. in. w windę. Wydłużony ma być także sam peron, i docelowo będzie miał 300 metrów.
Po drugiej stronie stacji tunel zostanie połączony z dotychczasowym przejściem podziemnym, prowadzącym do budynku dworca oraz metra. Od strony ul. Kłopot będzie można wyjść z przejścia i łącznika w kierunku centrum handlowego Arkadia, korzystając ze schodów lub windy. Sama inwestycja zostanie ukończona najpewniej pod koniec 2025 roku.
Jednak w całej odpowiedzi brakuje być może najważniejszej odpowiedzi - dlaczego nie wybudowano najpierw tunelu? Wiele wskazuje na to, że stanie się to kolejną wielką tajemnicą, budującą mitologię polskich kolei.
Napisz komentarz
Komentarze