Co buduje się w Warszawie? Na bieżąco sprawdzamy jak "rośnie" stolica.
Warszawa bez Wisłostrady - brzmi to dość niewiarygodnie. Lecz taki pomysł ma grupa miejskich architektów z Miastonatura. W miejscu ruchliwej trasy miałyby stanąć nowoczesne kompleksy mieszkalne, skryte wśród bujnej roślinności. Planiści chcą zamienić lewy brzeg Wisły w zielone płuca Warszawy.
Na Woli, niedaleko Browarów Warszawskich, powstanie wieżowiec. To kolejne podejście do „wieży wolności”. Tym razem deweloper chce tu zbudować ok. 140-metrowy apartamentowiec. W środku około 660 mieszkań.
Centralny Port Komunikacyjny będzie kosztować 131,7 mld zł. Najwięcej pieniędzy przeznaczono na kolej, w tym ogromny, dziewięciokilometrowy (!) tunel pod Odolanami. Obiecano też pociągi pędzące 320 km/h, otwarcie lotniska w 2032 roku oraz budowę obwodnicy aglomeracyjnej.
„Wylotówka” z Warszawy na północ będzie prawdopodobnie najdroższą drogą w Polsce. Wiemy już, że jej budowa powinna zacząć się za cztery lata. Drogowcy zaplanowali dwa tunele: pod Bemowem i pod Bielanami, a także estakady i nasypy. W sumie ostatni odcinek S7 na Mazowszu będzie miał 13,1 km długości.
Warszawiacy, którzy od lat mierzą się z koszmarem zdegradowanego przejścia podziemnego na skrzyżowaniu Wolskiej i Młynarskiej, mogą w końcu liczyć na zmiany. W przyszłym roku mają ruszyć prace nad zasypaniem tunelu. W jego miejscu powstaną długo wyczekiwane zebry. Prace sfinansuje deweloper realizujący w pobliżu kompleks biurowy.
Wkrótce rozpocznie się budowa bloku parowo-gazowego EC Siekierki. To element szerszej strategii polegającej na tym, żeby zrezygnować ze spalania węgla w stołecznych ciepłowniach. Jednak aktywiści przekonują, że nowa inwestycja to także zagrożenie dla Wisły.
Trwają prace w kwartale ulic Złota-Zgody. To największy aktualnie realizowany projekt w ramach programu Nowe Centrum Warszawy i zarazem jego kluczowy element. Przebudowa obejmuje ulice Złotą, Zgody, Sienkiewicza i Jasną oraz przestrzenie między nimi. Sprawdziliśmy, na jakim etapie są prace.
W XIX-wiecznym budynku dawnego Szpitala Ujazdowskiego powstanie Mazowieckie Centrum Edukacji Ratownictwa Medycznego. Będzie to pierwsza tego typu placówka w regionie, z nowoczesnymi salami symulacyjnymi, które przygotują przyszłych ratowników na każdą sytuację.
Krok bliżej do budowy tramwaju na Gocław. Kluczowy odcinek ma decyzję lokalizacyjną. Ale wciąż brakuje pieniędzy. Problemem jest też remont „Średnicy”. Jeśli tramwajarze nie wyrobią się przed kolejarzami, inwestycja zostanie przełożona na drugą połowę lat 30.
W tej historii są zwroty akcji, zmiany zdania, a nawet Czarny Kot. Chodzi o wieżowiec, który miał – a nawet mógł – stanąć niedaleko ronda Radosława. Ale na razie nie powstanie, bo w międzyczasie swój pomysł zmienił deweloper. I natknął się na ścianę.