Mokotowska, zwłaszcza od zeszłorocznego wypadku, ul. Puławska stała się symbolem niebezpiecznej drogi, którą kierowcy traktują bardziej jak tor wyścigowy. Rowerzyści zmuszeni jeździć obok rozpędzonych aut, trzy pasy w jedną stronę, wąski chodnik oraz przejście dla pieszych, przy którym notorycznie parkują samochody — co prawda nadal legalnie.
ZDM ogłosił przetarg na Puławską
Mieszkańcy, radni i aktywiści domagali się przebudowy tego odcinka już od dawna. W końcu, na kilka dni przed majówką, warszawski Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg, którego zwieńczeniem będzie całkowite przeobrażenia obecnego układu drogowego Puławskiej.
Obecnie to ursynowskie skrzyżowanie jest niefunkcjonalne. Piesi i rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę jezdni, muszą korzystać z kładki. Najbliższe przejścia i przejazdy naziemne znajdują się w odległości 450 m (w stronę Piaseczna) i 250 m (w stronę Mokotowa). Dlatego w ramach przebudowy zaplanowano wyznaczenie zupełnie nowego przejścia i przejazdu rowerowego.
Zmiany czekają też pasażerów komunikacji miejskiej – perony przystanków autobusowych zostaną wydłużone, a lokalizacja samych przystanków skorygowana – ten w kierunku centrum znajdzie się za skrzyżowaniem.
Na przebudowie zyskać mają kierowcy
Duże zmiany dotkną również kierowców. Obecnie skrzyżowanie jest „ślepe” – nie ma możliwości przejechania przez Puławską w żadnym z kierunków. Zmiana będzie więc diametralna. Przede wszystkim powstanie pas do skrętu w lewo w ul. Jagielską: dziś kierowcy jadący w ten rejon Dąbrówki muszą zawracać przy Karczunkowskiej dodatkowo obciążając to skrzyżowanie. Również wyjazd z ulic podporządkowanych będzie łatwiejszy – zarówno z Jagielskiej jak i z Drumli będzie można pojechać prosto i w lewo.
W ostatecznym projekcie zdecydowano się nie wyznaczać pasa do skrętu w lewo w ul. Drumli w kierunku zachodnim – jest to spowodowane przede wszystkim brakiem możliwości poszerzenia jezdni wschodniej ul. Puławskiej, co wynika z ograniczonej przestrzeni między sąsiednimi jezdniami. Przeprowadzone pomiary wykazały też potencjalnie znikome natężenie ruchu na tej relacji.
(1).png)
Więcej drzew i krzewów — tradycja ZDM-u
Podczas przebudowy nie zabraknie też nowej zieleni. Planowane jest posadzenie łącznie 380 m kw. nowych krzewów – m. in. irgi błyszczącej, tawuły brzozolistnej czy tawuły japońskiej.
Podczas wykonywania projektu zinwentaryzowaliśmy łącznie 38 drzew. Dwa z nich – lipa i lipa drobnolistna, kolidują z planowanymi pracami. Są to młode okazy, w związku z czym możliwym będzie przesadzenie ich w inne miejsce, jeśli zajdzie taka konieczność.
Oferty zostaną otwarte 15 maja
Projekt przebudowy skrzyżowania Puławskiej z Jagielską i Drumli jest już w pełni zaakceptowany. Przyszedł więc czas na poszukanie wykonawcy, który przeprowadzi pracy w terenie. Na oferty w przetargu ZDM czeka do 15 maja. Tego samego dnia nadesłane oferty zostaną otwarte. Jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, to wykonawca będzie miał 120 dni na realizację powierzonych mu prac, od momentu podpisania umowy.
Z dokumentów umieszczonych w ofercie przetargowej można zauważyć, że ZDM szacuje maksymalne koszty całej inwestycji na ok. 23,6 mln zł.
To jedno z kilku zaplanowanych na ten rok inwestycji związanych z sygnalizacją świetlną. Prace budowlane właśnie toczą się np. na Przyczółkowej i Pałacowej oraz Woronicza i Spartańskiej, gdzie budujemy sygnalizacje świetlne. Niedługo zacznie się także przebudowa skrzyżowań Doliny Służewieckiej z al. Wilanowską oraz Wólczyńskiej i Nocznickiego. Ogłoszono też przetarg na budowę sygnalizacji na ul. Powstańców Śląskich przy Sterniczej.
Napisz komentarz
Komentarze