Budowa ekspresowej trasy S7 z Warszawy nad morze jest już mocno zaawansowana. Zgodnie z pierwotnym planem droga powinna być gotowa do końca maja. Wiadomo już, że wykonawcy nie zdążą na czas. Kiedy nastąpi otwarcie odcinków od Czosnowa do Płońska o łącznej długości ok. 35 km? Sprawdzamy.
Kiedy nowe odcinki S7?
Zacznijmy od tego, że S7, na północ od Warszawy, podzielono na trzy odcinki, budowane przez trzy różne podmioty:
- Płońsk – Załuski (Aldesa Construcciones Polska), 12,9 km
- Załuski – Modlin (Mostostal Warszawa), 12 km
- Modlin – Czosnów (Budimex) 9,7 km.
Pod koniec stycznia GDDKiA zmieniła datę zakończenia kontraktu na odcinkach budowanych przez Mostostal i Budimex. Zgodnie z aneksem, muszą wyrobić się z końcem pracy na S7 do sierpnia 2025 roku. Z kolei Aldesa (Płońsk – Załuski) ma czas jedynie do maja. Nie ma na to szans.
ZOBACZ NOWE ZDJĘCIA Z BUDOWY TRASY S7 Z WARSZAWY NAD MORZE
.png)
Opóźniony odcinek. Do kiedy go skończą?
Wspomniany odcinek od Płońska na południe (12,9 km), jest „rozgrzebany”. Według danych GDDKiA wykonano dopiero 67,7 proc. robót (od marca poziom zaawansowania wzrósł o około pięć procent). Wiadomo, że Aldesa Construcciones Polska nie zdąży. Od drogowców wiemy, że firma wystosowała roszczenia, prosi o przesunięcie ostatecznego terminu zakończenia kontraktu najprawdopodobniej na koniec roku.
- Umowny termin zakończenia robót na odcinku Płońsk Płd. – Załuski to kwiecień 2025 r. Złożyliśmy do Zamawiającego (GDDKiA - red.) roszczenia o wydłużenie harmonogramu robót oraz dodatkowe środki finansowe. Po zakończeniu ich procedowania będziemy mogli potwierdzić, czy termin zakończenia prac został przesunięty i jaka będzie ewentualnie aktualna data - mówiła nam w kwietniu Joanna Cendrowska, rzeczniczka prasowa firmy.
Jak potwierdziliśmy u GDDKiA, umowa przedłużająca termin zakończenia prac do tej pory nie została podpisana.
Kiedy koniec prac?
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na dwóch kolejnych odcinkach. Mostostal, pracujący na fragmencie trasy S7 od miejscowości Załuski, do okolic Modlina wykonał 76,27 proc. prac (stan na 15 maja). Kontraktowy termin, po aneksie ustalony na 31 sierpnia, nie wydaje się zagrożony. Rzecznik prasowy firmy potwierdził nam, że prace cały czas trwają. W jednym z komunikatów prasowych Mostostalu Warszawa pojawiła się informacja, że „praca mają zakończyć się w 2026 roku”. Biorąc pod uwagę stan zaawansowania, wydaje się, że była to omyłka pisarska.
Najlepiej sytuacja wygląda na odcinku przygotowywanym przez Budimex. Zgodnie z danymi GDDKiA wykonano 84 proc. robót budowlanych. Wykonawca otrzymał nawet kwotę wyższą niż w kontrakcie, prawdopodobnie drogowcy przyznali roszczenia firmie za wzrost cen materiałów (dokładnie 103,6 proc.). Wydaje się, że w tym przypadku trasa może być gotowa nawet wcześniej niż pod koniec sierpnia.
.jpg)
O szczegóły zapytaliśmy Budimex. Zakończenie robót planowane jest na drugą połowę tego roku. Na budowie równocześnie realizowane są prace w wielu branżach, w tym drogowej, mostowej, konstrukcyjno-budowlanej, odwodnieniowej/sanitarnej, elektrycznej, teletechnicznej oraz gazowej.
- Codziennie w realizację projektu zaangażowanych jest około 250 pracowników oraz około 100 jednostek sprzętowo-transportowych. Prace idą zgodnie z planem, a zaangażowanie zespołu i sprzętu pozwala zachować tempo, które przybliża nas do celu - mówi nam Michał Wrzosek, rzecznik Budimexu.
Będziemy relacjonować dalszy przebieg prac.