Reklama

Podpisano umowę na P+R na Rembertowie. Parking powstanie do 2027 roku

Warszawski ZTM podpisał wczoraj umowę na zaprojektowanie i budowę parkingu P+R na Rembertowie. To drugi parking w kolejnym etapie rozwoju systemu przesiadkowego w stolicy. Jego bródnowski odpowiedni jest już projektowany.
Podpisano umowę na P+R na Rembertowie. Parking powstanie do 2027 roku
Wizualizacja parkingu P+R w Rembertowie.

Źródło: ZTM Warszawa

Obecnie na terenie Warszawy funkcjonuje 17 parkingów P+R (parkuj i jedź), z ponad 4,5 tys. miejsc parkingowych dla samochodów i ok. tysiąca miejsc dla rowerów. Dwa kolejne parkingi – w Rembertowie w pobliżu stacji kolejowej i na Bródnie przy stacji metra – będą miały w sumie ponad 600 miejsc dla samochodów.

Oba parkingi znacznie ułatwią korzystanie z transportu szynowego – z drugiej linii metra (Bródno) oraz z kolei aglomeracyjnej, czyli linii siedleckiej (Rembertów). Osoby, które chcą dojechać samochodem lub rowerem do tych środków transportu, będą mogły pozostawić własny pojazd w wygodnym i bezpiecznym miejscu” - przekonuje Tomasz Kunert, rzecznik prasowy warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego.

Parking w Rembertowie powstanie do 2027 roku

Parking zaprojektuje i wybuduje wybrana w przetargu firma Zab-Bud. Kwota kontraktu to niespełna 11 mln zł, parking ma być gotowy w II połowie 2027 roku. 

Rembertowski parking pomieści 141 miejsc parkingowych, w tym miejsca dla osób z niepełnosprawnościami (6) oraz przeznaczone do ładowania pojazdów elektrycznych (4), a także ok. 40 zadaszonych miejsc rowerowych ze stanowiskami do ładowania rowerów elektrycznych i miejscem do prostych napraw jednośladów. Podobnie jak na innych P+R, będą na nim zastosowane rozwiązania przyjazne dla środowiska – przepuszczalna nawierzchnia ciągów pieszych i miejsc postojowych, zbiorniki retencyjne dla wód opadowych, instalacja fotowoltaiczna z magazynami energii, nasadzenia zieleni. 

Parking w Rembertowie będzie obiektem naziemnym, ulokowanym przy ul. Cyrulików, po północnej stronie torów, w bliskim sąsiedztwie przystanku kolejowego – na zachód od Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Wjazd zaplanowano właśnie od Cyrulików, z możliwością wyznaczenia wjazdu również z drogi lokalnej po drugiej stronie terenu, po wybudowaniu jej przez inny podmiot. 

Trwa projektowanie P+R na Bródnie

Trwa już projektowanie drugiego parkingu – na Bródnie. Wybrany w przetargu wykonawca ma opracować projekty budowlane, uzyskać wszystkie wymagane prawem decyzje, opinie, uzyskać pozwolenie na budowę, opracować projekty techniczne i materiały do ogłoszenia przetargu na budowę. Firma GRAPH’IT Sp. z o.o. pracuje od 8 kwietnia, od momentu podpisania umowy z ZTM, a całość dokumentacji wraz z odpowiednimi decyzjami ma być gotowa do maja 2026 roku. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na roboty budowlane, wtedy obiekt mógłby być gotowy pod koniec 2027 roku.

Wizualizacja parkingu P+R na Bródnie / źródło: ZTM Warszawa

P+R Bródno będzie obiektem kubaturowym – piętrowym, który powstanie przy ostatniej stacji na wschodnim krańcu drugiej linii metra. Budowla znajdzie się w miejscu wskazanym przez obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, czyli u zbiegu ul. Rembielińskiej i L. Kondratowicza – w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania. Koncepcja zakłada powstanie dwóch garaży połączonych podziemnym łącznikiem, na ok. 475 miejsc postojowych dla samochodów i 116 miejsc do parkowania dla rowerów.

Parking P+R Bródno będzie przyjazny dla środowiska naturalnego. Na części zadaszenia obu budynków, wchodzących w skład parkingu, planowane jest zasadzenie roślin. Na dachu budynku A zamontowane będą panele fotowoltaiczne, a na budynku B powstanie strefa odpoczynku dla mieszkańców.

Parking został tak zaprojektowany, aby w jego sąsiedztwie pozostało miejsce na bazar, o co zabiegali mieszkańcy. Określenie sposobu i zakresu funkcjonowania handlu w tym miejscu będzie należało do władz dzielnicy oraz kupców.

W okolicy parkingu powstanie również bazar / źródło: ZTM Warszawa

Inwestycja z unijnym wsparciem

Budowa parkingów przesiadkowych w Rembertowie i na Targówku – jako już szósty etap rozwoju sieci P+R w Warszawie – otrzymała dofinansowanie w ramach naboru działania 3.2 „Mobilność miejska w ZIT”, typ projektu: „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego” Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027 w zakresie Regionu Warszawskiego Stołecznego. Wysokość dofinansowania to 39,6 mln zł.

To ok. 40 proc. kosztów całego przedsięwzięcia. Reszta będzie pochodziła z miejskiego budżetu.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama