Zamiast betonu będą prefabrykaty
Pracami nad remontem całego węzła rozjazdowego, wraz z przystankami tramwajowymi, zajmie się krakowska firma KZN Rail. W torowisku przy peronach oraz na przejazdach wokół wyspy centralnej wykonawca zastosuje wielkogabarytowe betonowe płyty prefabrykowane w technologii ConTrack.
„Do tej pory na podobnych skrzyżowaniach stosowaliśmy beton lany na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania. Dzięki prefabrykatom, które powstawały w trakcie kontrolowanego procesu produkcji w zakładzie wykonawcy w Krakowie, czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko możemy skrócić z min. 30 dni do siedmiu dni” - przekonuje Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Samo rozwiązanie z zastosowaniem betonowych płyt prefabrykowanych zastosowano już na wielu przejazdach tramwajowo-drogowych w stolicy, m. in. na skrzyżowaniu Sokratesa/ Wólczyńska i Aspekt/ Wólczyńska. Ponadto prefabrykaty były wykorzystywane na przejściach i przejazdach na prostych odcinkach torów. Jak zapewniają tramwajarze, dzięki zastosowaniu tej technologii czas remontu pl. Zawiszy zostanie skrócony — z trzech miesięcy do czterech tygodni.
„To rozwiązanie innowacyjne, które wymagało indywidualnego zaprojektowania dla konkretnej lokalizacji. W sumie powstało 121 prefabrykowanych bloków o powierzchni 1600 m kw. Do ich wykonania wykorzystano około 540 m³ betonu. Największa z płyt ma 23 w kw.” - dodaje Urbanowicz.
Prefabrykowane bloki przyjechały koleją
Ze względu na gabaryty płyt prefabrykowanych (do 20 ton), brak miejsca na składowanie płyt prefabrykowanych przy pl. Zawiszy i chęć zminimalizowania utrudnień w ruchu samochodowym, bloki zostały przywiezione z Krakowa koleją na bocznicę przy al. Prymasa Tysiąclecia 102. Stamtąd będą dostarczane samochodami na plac budowy.
Do ich rozładowywania użyty zostanie dźwig o dużej nośności, bez demontażu sieci trakcyjnej. Prace na samych przejazdach tramwajowo-drogowych mają być prowadzone przez całą dobą.

Łącznie remont obejmie trzy perony przystankowe o łącznej powierzchni ok. 830 m kw., remont torowiska w konstrukcji podsypkowej o długości 111,72 metrów toru pojedynczego (mtp) oraz remont torowiska w konstrukcji bezpodsypkowej z płyt prefabrykowanych o długości 625,20 mtp. Przebudowie ulegną również azyle na wszystkich przejściach projektowych.
Termin prac i zmiany w rozkładzie jazdy
Roboty będą podzielone na trzy etapy – każdy z nich będzie obejmować po jednym przejeździe tramwajowo-drogowym i jednym wlocie tramwajowym. W I kolejności – od 7 do 13 lipca – remontowany będzie wlot od strony Grójeckiej, w związku z czym nie będą jeździły tramwaje na odcinku pl. Zawiszy – pl. Narutowicza (dojazd tramwajów do pętli Pl. Narutowicza czy przystanków Och-Teatr będzie utrzymany od strony ul. Filtrowej).

Tramwaje linii 9 z Pragi będą dojeżdżały do pętli przy placu S. Starynkiewicza. Do przystanków Och-Teatr na ulicy Grójeckiej (czyli tam, gdzie składy mogą zmienić kierunek jazdy) od strony placu Narutowicza i Filtrowej będą kursowały tramwaje linii 18 z PKP Służewiec i 33 z Metra Młociny.
Zmieni się trasa linii 78 – od placu Zawiszy pojadą Alejami Jerozolimskimi na Pragę, do pętli Kawęczyńska-Bazylika. Nie będą kursowały tramwaje linii 7. Wydłużone do placu Starynkiewicza zostaną trasy autobusów linii zastępczych Z-9 i Z14 kursujących Aleją Krakowską i ulicą Grójecką, które do tej pory kończyły na pl. Narutowicza.
Autobusy, które z placu Zawiszy jechały ulicą Raszyńską i dalej Żwirki i Wigury, czyli 128 na Szczęśliwice, 175 i N32 w kierunku Lotniska Chopina oraz 504 w stronę Kabat, pojadą objazdem przez Grójecką i Niemcewicza. Przy placu Zawiszy zatrzymają się na ulicy Grójeckiej za placem, na przystanku Plac Zawiszy 04 zamiast na ulicy Raszyńskiej przy hotelu.
Zmiany dla kierowców
W I etapie zostanie zamknięty przejazd przed tory tramwajowe po stronie ulicy Grójeckiej. W rezultacie kierowcy z ulicy Towarowej nie pojadą prosto przez plac do Raszyńskiej i nie skręcą w Aleje Jerozolimskie. Nie będzie także skrętu w lewo z Alej Jerozolimskich w Raszyńską. Z Towarowej i Alej Jerozolimskich kierowcy pojadą Grójecką, gdzie będą mogli zawrócić przed nieczynnym przystankiem tramwajowym Ochota-Ratusz.
Obie jezdnie ulicy Towarowej pomiędzy placem a zawrotką na wysokości Platynowej będą zwężone o pasy przy torowisku. Na nitce Grójeckiej w kierunku placu będzie zamknięty jeden z pasów do skrętu w Towarową. O jeden pas mniej będzie także na Raszyńskiej pomiędzy Koszykową a placem Zawiszy, a także na samym rondzie – do Towarowej będą prowadziły dwa pasy, z jednego z nich będzie można skręcić w Aleje Jerozolimskie w stronę Dworca Zachodniego.
Tablice informacyjne będą sugerowały kierowcom, żeby omijali plac Zawiszy. Zalecany objazd poprowadzi ulicami: Wawelską, aleją Niepodległości, Chałubińskiego i aleją Jana Pawła II do Prostej.
Zamknięty będzie przejazd dla rowerów przez Grójecką. Pasy będą otwarte, ale piesi ominą plac budowy wyznaczonym korytarzem.
Kolejne etapy remontu
Następnie – przez dwa tygodnie od 14 do 27 lipca – nie będą kursować tramwaje na odcinku pl. Zawiszy – pl. Starynkiewicza. Tu zakres robót jest większy z uwagi na dodatkowy tor do skrętu i remont przystanków. Nie będzie przejazdu przez tory po stronie Alej Jerozolimskich – kierowcy ominą plac budowy przy wykorzystaniu zawrotki.
W ostatnim etapie, od 28 lipca do 3 sierpnia, remontowany będzie wlot od strony Towarowej. Tramwaje nie pojadą od pl. Zawiszy do Kercelaka. Zamknięty będzie przejazd przez tory od strony Towarowej – kierowcy również skorzystają z tymczasowej zawrotki.
Do końca września przewidywane są roboty brukarskie i wykończeniowe, które nie będą wpływały na ruch tramwajowy.
Napisz komentarz
Komentarze