W nocy z piątku na sobotę, z 18 na 19 lipca, tramwajarze otworzą przejazd przez tory na remontowanym placu Zawiszy. Chodzi o zjazd po stronie ul. Grójeckiej, zamknięty natomiast zostanie przejazd w kierunku Alei Jerozolimskich. Z kolei prace nad układaniem wielkogabarytowych płyt prefabrykowanych przeniosą się na drugą stronę placu. Oznacza to, że kierowcy z Grójeckiej i ul. Raszyńskiej pojadą tymczasową zawrotką, a tramwaje z Pragi będą kursować do placu Starynkiewicza.
Ten etap prac ma zakończyć się w niedzielę 3 sierpnia.
Zmiany dla kierowców
19 lipca tramwajarze otworzą przejazd przy Grójeckiej, ale zamkną ten w Alejach Jerozolimskich po stronie centrum. Z Raszyńskiej kierowcy skręcą tylko w prawo, w stronę Dworca Centralnego. Z kolei na Grójeckiej będą mieli dwa pasy, z których pojadą w Raszyńską lub prosto. Do Towarowej trzeba będzie pojechać przez tymczasową zawrotkę, wytyczoną pomiędzy nieczynnym przystankiem tramwajowym Plac Zawiszy 05 a przejściem dla pieszych.

Zmiany dla pasażerów
W sobotę tramwaje wrócą na fragment ul. Grójeckiej pomiędzy placami Zawiszy i Narutowicza. Pojazdy na linii 24 rozpoczną i zakończą kursy na placu Narutowicza, nie będą jeździły na drugą stronę Wisły. Z kolei tramwaje dodatkowej linii 72 połączą Bielany (z pętli Piaski) i Ochotę (przystanek Och-Teatr) ulicami:
- Broniewskiego;
- aleją Jana Pawła II;
- Okopową;
- Towarową;
- Grójecką.
Na obecnej trasie, do przystanku Och-Teatr, pozostaną tramwaje linii 33.
Tramwaje nie będą natomiast kursowały Alejami Jerozolimskimi między placami Starynkiewicza i Zawiszy. Linie: 7, 9, 22 i 25 dojadą z Pragi do placu Starynkiewicza. Do placu Starynkiewicza nadal będą dojeżdżały także autobusy linii zastępczych Z-9 i Z-14.
Zamiast betonu będą prefabrykaty
Pracami nad remontem całego węzła rozjazdowego, wraz z przystankami tramwajowymi, zajmie się krakowska firma KZN Rail. W torowisku przy peronach oraz na przejazdach wokół wyspy centralnej wykonawca zastosuje wielkogabarytowe betonowe płyty prefabrykowane w technologii ConTrack.

„Do tej pory na podobnych skrzyżowaniach stosowaliśmy beton lany na miejscu, który wymaga szalowania, zbrojenia, wylewania, a potem odpowiedniego czasu dojrzewania. Dzięki prefabrykatom, które powstawały w trakcie kontrolowanego procesu produkcji w zakładzie wykonawcy w Krakowie, czas zamknięcia poszczególnych przejazdów przez torowisko możemy skrócić z min. 30 dni do siedmiu dni” - przekonuje Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Samo rozwiązanie z zastosowaniem betonowych płyt prefabrykowanych zastosowano już na wielu przejazdach tramwajowo-drogowych w stolicy, m. in. na skrzyżowaniu Sokratesa/ Wólczyńska i Aspekt/ Wólczyńska. Ponadto prefabrykaty były wykorzystywane na przejściach i przejazdach na prostych odcinkach torów. Jak zapewniają tramwajarze, dzięki zastosowaniu tej technologii czas remontu pl. Zawiszy zostanie skrócony — z trzech miesięcy do czterech tygodni.
„To rozwiązanie innowacyjne, które wymagało indywidualnego zaprojektowania dla konkretnej lokalizacji. W sumie powstało 121 prefabrykowanych bloków o powierzchni 1600 m kw. Do ich wykonania wykorzystano około 540 m3 betonu. Największa z płyt ma 23 w kw.” - dodaje Urbanowicz.
Prefabrykowane bloki przyjechały koleją
Ze względu na gabaryty płyt prefabrykowanych (do 20 ton), brak miejsca na składowanie płyt prefabrykowanych przy pl. Zawiszy i chęć zminimalizowania utrudnień w ruchu samochodowym, bloki zostały przywiezione z Krakowa koleją na bocznicę przy al. Prymasa Tysiąclecia 102. Stamtąd będą dostarczane samochodami na plac budowy.
Do ich rozładowywania użyty zostanie dźwig o dużej nośności, bez demontażu sieci trakcyjnej. Prace na samych przejazdach tramwajowo-drogowych mają być prowadzone przez całą dobą.

Łącznie remont obejmie trzy perony przystankowe o łącznej powierzchni ok. 830 m kw., remont torowiska w konstrukcji podsypkowej o długości 111,72 metrów toru pojedynczego (mtp) oraz remont torowiska w konstrukcji bezpodsypkowej z płyt prefabrykowanych o długości 625,20 mtp. Przebudowie ulegną również azyle na wszystkich przejściach projektowych.
Napisz komentarz
Komentarze