Reklama

Remont autostrady A2. Dwa lata ogromnych utrudnień. Kierowców przygarnie kolej?

Dwa lata ogromnych utrudnień na A2. Pierwsze prace zaczną się w przyszłym roku i potrwają do połowy 2028. Kierowców, sfrustrowanych korkami, chce przejąć kolej. - Liczymy, że pociągi zapełnią się kierowcami, którzy nie pojadą A2 – mówi wiceminister Malepszak.
Coraz bliżej rozbudowy A2. Dwa lata utrudnień.
Coraz bliżej rozbudowy A2. Dwa lata utrudnień.

Autor: mat. pras. / GDDKiA

Między Łodzią a Warszawą każdego dnia jeździ ponad 60 tys. samochodów, a w pikach nawet 100 tys. To jedna z najbardziej obciążonych dróg w Polsce. Widać to w godzinach szczytu, gdy średnia prędkość spada znacznie poniżej 100 km/h.

Ruch będzie tylko rósł, a szczególnie po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka szacuje, że połowa pasażerów dotrze do lotniska transportem kołowym (samochód/autokar/taxi). W związku z tym już kilka lat temu podjęto decyzję o poszerzeniu autostrady A2. Z Warszawy do Pruszkowa (węzeł Konotopa) z 3 do 4 pasów ruchu w każdą stronę, natomiast z Pruszkowa do Łodzi z 2 do 3.

Przetarg na rozbudowę A2. Co wiemy? 

Inwestycja podzielona została na cztery odcinki realizacyjne: 

  • Łódź Północ – Łyszkowice (27,8 km),
  • Łyszkowice – granica woj. łódzkiego i mazowieckiego (21,8 km),
  • granica woj. łódzkiego i mazowieckiego – Grodzisk Mazowiecki (25,5 km),
  • Grodzisk Mazowiecki – Konotopa (17,2 km). 

W sumie budowa dodatkowych pasów przewidziana jest na długości aż 89 kilometrów. 

Planowany remont A2
Planowany remont A2 / źródło: GDDKiA.

Prace budowlane będą prowadzone przy odbywającym się ruchu drogowym. Wymusi to opracowanie i wdrożenie skomplikowanej i bardzo precyzyjnej czasowej organizacji ruchu, która zapewni maksymalnie efektywny przejazd samochodów – przekazuje w komunikacie GDDKiA.

Przez cały okres przebudowy, co wyraźnie zaznaczono, kierowcy mają mieć do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Ograniczona zostanie jednak dozwolona prędkość, a drogowcy ustawią odcinkowy pomiar prędkości, by poprawić bezpieczeństwo. Jak słyszymy OPP dobrze sprawdził się przy rozbudowie A1, gdzie wcześniej zdarzali się kierowcy jeżdżący po 150-200 km/h na remontowanej drodze. 

- Cały remont będzie się odbywał pod ruchem, przy zachowaniu dwóch pasów w każdą stronę. Organizacja musi być bardzo precyzyjna, żeby zachować płynność ruchu. To jest przebudowa w sumie 92 km autostrady (wraz z węzłem Łódź - red.). Nie możemy zatrzymywać ruchu, stąd duże przywiązanie się do szczegółów. W zależności od miejsca będzie to trochę jak na S7 na północ od Warszawy. Najpierw jechało się jezdnią po prawej stronie, potem tej po lewej. Zmiany będą wprowadzane w zależności od etapów prac - mówi nam Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA. 

Kiedy rozpoczęcie prac? Kierowcy „uciekną” do pociągów?

GDDKiA właśnie ogłosiła przetarg na rozbudowę. Zgodnie z planem podpisanie umowy z wykonawcami ma nastąpić w pierwszej połowie przyszłego roku. Zaraz potem rozpoczną się prace, które potrwają przez mniej więcej dwa lata.

Remont A2 oznaczać będzie ogromne utrudnienia dla kierowców, nawet mimo zachowania dwóch pasów ruchu w każdą stronę. Ministerstwo infrastruktury będzie zachęcać, by zamienić samochody na pociągi. Resort już teraz rozpoczyna ofensywę transportową.

- W tym roku mamy wzrost o 27 proc. pasażerów kolejowych na trasie Warszawa-Łódź. Prognozujemy, że będzie to 2,5 mln pasażerów poruszających się tylko między tymi miastami na istniejącej infrastruktury kolejowej – tłumaczy Piotr Malepszak, wiceminister odpowiedzialny za kolej. 

Jak dodaje, na tej trasie stopniowo pojawiać będzie się coraz więcej nowych połączeń. 

- Warszawa-Łódź to nie jedna relacja, którą przygotowujemy. Od grudnia z Warszawy do Poznania uruchomiliśmy sześć połączeń kolejowych więcej. Tam mamy 10 proc. wzrost pasażerów. Ten ruch trzeba zagęszczać. Liczymy, że te pociągi zapełnią się też kierowcami, którzy nie pojadą A2 – dodaje. 

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama