Reklama

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej z czterema wariantami. Ruszają konsultacje z mieszkańcami

Pomysł na Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej wraca w czterech wariantach. Od września rozpocznie się więc seria spotkań z mieszkańcami gmin, przez które miałaby biegnąć trasa. Można także przesyłać własne opinie dzięki specjalnemu formularzowi.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej z czterema wariantami. Ruszają konsultacje z mieszkańcami
GDDKiA rozpoczyna serię spotkań dot. przebiegu OAW.

Źródło: GDDKiA / mat. pras.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powraca z tematem budowy długo wyczekiwanej zachodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Dokładniej chodzi o odcinek od projektowanej drogi ekspresowej S10 w rejonie Nacpolska, przez drogę krajową nr 92, po drogę ekspresową S7 na południe od Warszawy. Tym razem na stole znajdują się aż cztery warianty, które GDDKiA zamierza skonsultować z mieszkańcami, przedsiębiorcami i samorządowcami w serii spotkań.

Na początku września spotkania informacyjne odbędą się w ośmiu gminach na odcinku S10-DK92. Z kolei w październiku i na początku listopada przyjdzie czas na 13 gmin leżących między DK92 a S7.

GDDKiA wraca z czterema wariantami OAW

Obecnie na stole znajdują się aż cztery warianty przebiegu OAW. Przypomnijmy, że pierwotnie planiści zakładali poprowadzenie trasy m. in. od S7 na wschód przez A2, do S7 na południu. Jednak za sprawą silnego nacisku społecznego oraz medialnego, GDDKiA wzięła również pod uwagę możliwość poprowadzenia OAW innymi trasami, m.in. w ciągu istniejącej DK50.

W ramach prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) przygotowane zostały cztery warianty przebiegu przyszłej trasy od projektowanej S10 do DK92 (pierwszy odcinek) i dalej od DK92 do S7 na południe od Warszawy (drugi odcinek). Wśród nich jest wspomniany wcześniej wariant OAW w ciągu DK50. Jak zapewniają planiści wszystkie propozycje przebiegu OAW zostały przygotowane w jednakowym stopniu szczegółowości.

Proponowane warianty biegą m. in. w ciągu DK50 i S50 / źródło: GDKKiA

Początek pierwszego odcinka założono na połączeniu z planowaną trasą S10 w rejonie Nacpolska. Następnie trzy warianty – zielony, czerwony i błękitny – przebiegają po zachodniej stronie Wyszogrodu, a wariant niebieski – po wschodniej stronie tego miasta. Wszystkie kończą się na przecięciu z DK92, po południowo-zachodniej stronie Sochaczewa – warianty zielony, czerwony i niebieski w gminie Nowa Sucha, a wariant błękitny w gminie Sochaczew.

Będą organizowane spotkania z mieszkańcami

Pamiętając opór społeczny, jaki wzbudziły wcześniejsze komunikaty GDDKiA, tym razem organizowany będzie cały szereg spotkań z mieszkańcami, przedsiębiorcami i samorządowcami, z tych gmin, które zostaną dotknięte przez powstanie OAW.

„Spotkania będą odbywały w dwóch turach. W godzinach 11– 15 projektanci będą odpowiadać na indywidualne pytania zainteresowanych (bez konieczności wcześniejszego umawiania się), natomiast o 16 będzie rozpoczynało się spotkanie ogólne dotyczące przebiegu wszystkich wariantów przebiegających przez poszczególne gminy. Kolejnym krokiem będzie przeanalizowanie zgłaszanych postulatów pod względem możliwych korekt przebiegu trasy” - przekazuje warszawski oddział GDDKiA.

Należy pamiętać, że spotkania mają charakter informacyjny i są pierwszymi z wielu etapów, które mają doprowadzić do finalizacji inwestycji. To oznacza, że żaden wariant nie jest już de facto wybrany i jego dokładny przebieg może ulec zmianie. Wnioski i uwagi zgłoszone w trakcie spotkań mają być szczegółowo analizowane przez GDDKiA i projektanta.

Terminy spotkań:

gmina Naruszewo

4 września (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne    
Świetlica wiejska w Nacpolsku, ul. Szkolna 16

gmina Mała Wieś

5 września (piątek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala konferencyjna Urzędu Gminy Mała Wieś, ul. Jana Kochanowskiego 1

gmina Młodzieszyn

9 września (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej w Młodzieszynie, ul. Wspólna 13A

gmina Brochów

10 września (środa) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Ochotnicza Straż Pożarna w Przęsławicach, Przęsławice 52

miasto i gmina Wyszogród

11 września (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Ochotnicza Straż Pożarna w Wyszogrodzie (sala na I piętrze), ul. Niepodległości 6

gmina Rybno

15 września (poniedziałek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
Sala konferencyjna Urzędu Gminy, ul. Długa 20

16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna Szkoły Podstawowej z Oddziałami Przedszkolnymi w Rybnie, ul. Długa 11

gmina Nowa Sucha

16 września (wtorek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
Sala w Ochotniczej Straży Pożarnej w Kozłowie Szlacheckim, Kozłów Szlachecki 38A

16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej w Kozłowie Szlacheckim, Kozłów Szlachecki 54

gmina Sochaczew

18 września (czwartek) w godzinach:
11:00-15:00 – spotkania indywidualne
16:00-18:00 – spotkanie ogólne
Sala gimnastyczna w Szkole Podstawowej w Kątach, Kąty 74B.

Można przesyłać własne uwagi i opinie

Od czwartku 21 sierpnia materiały informacyjne wraz z formularzem opinii są dostępne na stronie internetowej GDDKiA. Warto się z nimi zapoznać. Na stronie w zakładce spotkania informacyjne znajdują się również materiały dot. m.in. kwestii procedur przejmowania nieruchomości czy odszkodowania.

Na formularze oraz zawarte w nich opinie projektanci będą czekać do 3 października. Dokumenty należy przesyłać na adres biura projektowego:

  • pocztą e-mail (skan lub zdjęcie obu stron formularza) na adres: oaw-s10-dk92@transprojekt.pl,
  • pocztą tradycyjną na adres: Transprojekt Warszawa Sp. z o.o., ul. Koniczynowa 11, 03-612 Warszawa.

Po zakończeniu konsultacji złożone propozycje mają być poddane analizie. Jeżeli będzie to możliwe, zostaną wprowadzone i uwzględnione w projekcie.

Formularze można pobrać na stronie internetowej GDDKiA / źródło: GDDKiA

Następnie zostanie przeprowadzona analiza pod kątem społecznym, środowiskowym, technicznym i ekonomicznym. To właśnie wtedy poznamy zwycięski wariant przebiegu OAW, który zostanie wskazany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie, który wyda stosowną decyzję środowiskową. Taki wniosek do RDOŚ GDDKiA zamierza złożyć w drugiej połowie 2026 roku.

Wykonawcą dokumentacji przygotowawczej jest Transprojekt Warszawa. Umowa, o wartości ok. 8,5 mln zł, została podpisana w lipcu 2022 r. Zadaniem biura projektowego jest przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg OAW od S10 do DK92, a także materiałów i wniosku o wydanie DŚU.

Na OAW czekamy ponad 14 lat

Pierwsze pomysły na „dużą” obwodnicę Warszawy pojawiły się już w 2011 roku w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, a zatem już 13 lat temu. W 2019 roku, w przyjętej przez Radę Ministrów Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, już sformalizowana została propozycja „Dużej Obwodnicy Warszawy”. Również w tym roku zakończyły się prace studialne nad dla OAW oraz drogi ekspresowej S10 łączącej autostradę A1 z OAW. To był początkowy etap złożonego cyklu przygotowania inwestycji. Protesty mieszkańców podwarszawskich gmin skutecznie spowolniły prace.

Obecnie realizację OAW przewiduje się do 2030 roku (z możliwą „obsuwą” do 2033 roku).

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

NAPISZ DO NAS

Masz temat dotyczący Warszawy? Napisz do nas. Zajmiemy się Twoją sprawą.

Reklama
Reklama