O długoterminowe plany Tramwajów Warszawskich zapytaliśmy rzecznika prasowego, Witolda Urbanowicza. Jak się okazuje, cały proces planowania jest dość złożony. W przyszłym roku rozpoczną się negocjacje nowej umowy wieloletniej na przewozy, której załącznikiem również będzie plan inwestycyjny. Będzie on zawierać wykaz zadań z zakładanym harmonogramem realizacji. To kluczowy dokument, który bezpośrednio przełoży się na nowe inwestycje tramwajowe w Warszawie. Choć ostateczne zdanie będzie miał prezydent, a później Rada Warszawy przyznająca pieniądze.
- Nie jest tajemnicą, że już teraz przygotowujemy się do części zadań i zlecamy np. wykonanie projektów koncepcyjnych. Chcemy być maksymalnie gotowi do kolejnych inwestycji w momencie, gdy zapadną decyzje strategiczne o realizacji kolejnych tras – przekazał nam rzecznik. - Priorytetem władz miasta jest np. tramwaj na Zieloną Białołękę. Niebawem będziemy podpisywać umowę na pełną dokumentację projektową. Realizacja będzie możliwa od roku 2028, po zabezpieczeniu środków w budżecie - sprecyzował.
W spółce powstaje też dokumentacja dla:
- tramwaju na Gocław,
- trasy Dw. Zachodni – Wola,
- torowiska przez Pole Mokotowskie
- trasy wzdłuż Modlińskiej.
- Generalnie jednak realizowane przez nas nowe trasy, zapisane w załączniku inwestycyjnym, wynikają z dokumentów strategicznych miasta. Teraz miasto przystępuje do przygotowania planu ogólnego i strategii rozwoju. Dokumenty te – procedowane przez Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego – będą określały kierunki rozwoju przyszłej infrastruktury komunikacyjnej. Natomiast możliwości realizacyjne będą zależeć już od sytuacji finansowej miasta czy szans na pozyskanie dofinansowania zewnętrznego – wyjaśnił dość enigmatycznie Urbanowicz.
Przyjrzyjmy się zatem planowanym inwestycjom.
Tramwaj na Gocław
Łączna długość planowanej nowej trasy to 3,6 km. Nowe torowisko, zgodnie z projektem, zacznie sie przy al. Waszyngtona w rejonie kanału wystawowego, następnie będzie biegło wzdłuż tego kanału, nad al. Stanów Zjednoczonych, do ul. Bora-Komorowskiego (w okolicach Skalskiego). Dalej wzdłuż ul. Bora-Komorowskiego do pętli na Gocławiu.
Tramwaje Warszawskie mają już wykonane projekty budowlane, posiadają też ważną decyzję środowiskową.
- Jesteśmy na etapie uzyskiwania decyzji lokalizacyjnych, przed nami projekty wykonawcze – wskazał rzecznik.
Budowa będzie możliwa po decyzjach miasta i zabezpieczeniu środków w budżecie - nie wcześniej niż po roku 2027 i w koordynacji z budową III linii metra.
Przypomnijmy, że budowa tramwaju na Gocław miała rozpocząć się w 2019 roku i zakończyć cztery lata później. Wtedy miasto rozpisało nawet przetarg na budowę, ale został on wstrzymany. Miasto poinformowało, że pieniądze zamiast na tramwaj zostaną przekazane na zakup autobusów elektrycznych. Co więcej, wielu ekspertów transportowych zwraca uwagę na to, że budowa pierwszego odcina trzeciej linii metra dubluje się z planowaną inwestycją tramwajarzy. Może się okazać, że w przyszłości doprowadzi to - po raz kolejny - to wstrzymania tej inwestycji.
Trasa przez Pole Mokotowskie
To trasa o długości ok. 2 km – od pętli Banacha, wzdłuż ul. Banacha, Rostafińskich do Rakowieckiej. Tramwaje Warszawskie są na etapie przygotowania dokumentacji projektowej (budowlanej) oraz uzyskiwania decyzji środowiskowej. Budowa będzie możliwa po decyzjach miasta i zabezpieczeniu środków w budżecie - nie wcześniej niż po roku 2027. Prawdopodobne, że będzie to w latach 2028-2030.
Warto dodać, że wspomniana trasa jest tak naprawdę częścią budowy tramwaju do Wilanowa. To środkowy odcinek, który połączy budowane, nowe torowisko od strony Mokotowa, a także trasę z Dworca Zachodniego przez Ochotę.
Trasa Dworzec Zachodni – Wola
- Mówimy tutaj o dwóch „wąsach” do ul. Kasprzaka – jedna w osi ul. Krzyżanowskiego, druga w osi ul. Ordona. Oba będą miały długość nieco ponad kilometra. W przypadku odnogi przez Odolany konieczne jest rozwiązanie problemu kolizji z grawitacyjnym kolektorem wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia - podkreślił rzecznik.
Tramwaje Warszawskie są na etapie koncepcyjnym i przygotowania przetargu na dokumentację projektową. Budowa będzie możliwa po decyzjach miasta i zabezpieczeniu środków w budżecie - nie wcześniej niż na początku lat 30.
Tramwaj przez Modlińską
Długość nowej trasy to ok. 4 km. Trasa prowadzi od pętli Żerań FSO, wzdłuż Modlińskiej, w osi Familijnej, a następnie w ciągu Myśliborskiej do istniejącej trasy tramwajowej na Tarchominie (plus opcjonalna odnoga wzdłuż Płochocińskiej do PKP Żerań o długości ok. 1 km - w fazie koncepcyjnej).
- Jesteśmy na etapie przygotowania przetargu na wstępną dokumentację projektową. Kwestią do rozwiązania są kolizje z instalacjami elektrociepłowni – zaznaczył Urbanowicz.
Budowa będzie możliwa po decyzjach miasta i zabezpieczeniu środków w budżecie – nie wcześniej niż na początku lat 30.
Rzecznik prasowy podkreślił również, że spółka ma plan inwestycyjny do 2027 r. Zatem wszystkie powyższe inwestycje wykraczają poza aktualną wieloletnią umowę przewozową. W związku z tym nie można podać konkretnych i obowiązujących terminów.
Obecne inwestycje
Obecnie realizowane są projekty znajdujące się w załączniku inwestycyjnym do umowy wieloletniej na przewozy do roku 2027. W oparciu o nią oddano w tym roku trasę na Kasprzaka czy na Gagarina i realizowana jest budowa tramwaju do Wilanowa.
W skład tej inwestycji wchodzi kilka równolegle toczących się kontraktów: trasa wzdłuż Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej do krańca na Branickiego – z odnogą na św. Bonifacego, torowisko na Rakowieckiej oraz trasa od Grójeckiej wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r. do podziemnego przystanku przy Dworcu Zachodnim.
Jak zaznaczył rzecznik, „mówimy nie o budowie samych torowisk, tylko o wielobranżowych projektach, obejmujących także przebudowę i budowę instalacji podziemnych czy znaczną przebudowę układu drogowego wraz z chodnikami i ciągami rowerowymi. Na ten moment inwestycje te wyczerpują nasze możliwości finansowe w zakresie rozbudowy sieci. Niezależnie od tego realizujemy szeroki program remontowy istniejącej infrastruktury”.
Nie tylko tramwaje
Warto dodać, że w planach miasta jest też budowa trzech nowych linii metra do 2050 roku. Dzięki temu ponad połowa mieszkańców stolicy – zgodnie z ideą miasta 15-minutowego – będzie mieszkać w zasięgu dojścia piechotą do stacji metra.
W lutym 2023 r. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zaprezentował masterplan dla Warszawy, który zakłada, że 17 z 18 dzielnic będzie miało dostęp do metra.
Napisz komentarz
Komentarze